Stenstansdagarna – 10 år till?

Stenstansdagarna 2018.

Stenstansdagarna firade 10 år 2018, och det gjordes med ett program som var bland det bästa på länge. Men håller konceptet för ytterligare 10 år, eller måste det till en förnyelse? Utan tvekan är det så att på  några punkter skulle förändringar lyfta den för tillfället bredaste stadsfestivalen i Sundsvall.

Jag minns mycket väl när vi för 11 år sedan satt i en planeringsgrupp ledd av Kate Almroth, då ledare för På stan bolaget. Den uttalade målsättningen då var att inte ta i för mycket, utan starta på en lagom nivå för att sedan kunna utvecklas.
Det var alltså på hösten 2008 som vi började bolla idéer kring en stadsfestival som skulle sätta vår unika stadskärna i centrum. Målet var att starta kommande sommar och så blev det ju också.

Namnet Stenstansdagarna kom upp ganska tidigt och fastnade snabbt, även om jag själv försökte bolla fram lite ”mjukare namn”. Om vi skulle locka utsocknes, vad sa då Stenstan?
Nu blev det ändå Stenstansdagarna eftersom inget bättre förslag kom upp på bordet under de där första planeringsmötena. Språkexperter har senare klagat och sagt att det borde heta Stenstadsdagarna, men det kanske är sent att ändra på det nu när namnet är så etablerat?
I referensgruppen fanns representanter för både butiker, fastighetsägare och hotell, bland annat Ulrica Widmark, Elit Hotel Knaust, som direkt hakade på med ett Stenstanspaket för de som ville stanna i stan över helgen.
Med i planeringen var naturligtvis också driftige Tommy Jansson, som alltid sprudlar av nya idéer. Han såg sin nyligen egenhändigt inköpta gamla brandbil från 1935 som ett givet inslag under festivalen. Så blev det också, och jubiléet till ära presenterade han ännu en brandbil. Därför kunde besökarna bekanta sig med både brandbilen Aron och den nya kollegan Ecce. Den senare från 1937, och båda av märket Volvo.
Vid premiären av Stenstansdagarna körde vi fredag till och med söndag, men konstaterade snabbt att två dagar var tillräckligt. Söndag drog inte alls lika mycket folk.

Tommy Jansson och hans gamla brandbil blev redan från början ett rullande inslag under Stenstansdagarna.

En bondens marknad var naturligtvis given och under tioårsjubileet kunde vi glädjas åt ett torg fullt med torgstånd. Min idé om en tidning inför stadsfesten helt i svart-vitt och med ”gammaldags” typografi och layout har också överlevt. Även om den hängt på en skör tråd ett par gånger på grund av sviktande annonsunderlag. Bland besökarna är den dock ett populärt inslag.

Kommer man med goda idéer som ligger nära ens eget arbetsområde är det lätt att räkna ut att man själv får göra en del av jobbet. Så blev det här också, men det måste sägas att med mitt genuina intresse för Sundsvalls historia så har det varit ett kul och stimulerande jobb. Och funkat bra även om jag själv inte bor kvar i stan längre.

De första två åren gick den som bilaga till Sundsvalls Tidning och då naturligtvis i det stora formatet ”broadsheet”. Så som tidningen såg ut i slutet av 1800-talet. När jag slutade på tidningen 2011 meddelade man att det inte längre fanns resurser på ST att göra Stenstanstidningen. Därför gick frågan istället till Sundsvalls Nyheter, som gladeligen tog sig an det uppdraget. Därför kom stenstanstidningen under de följande tre åren att heta Sundsvalls Nyheter.
Då blev det också naturligt att byta format till tabloid, som hela tiden varit SN:s format. Samma format som föregångaren med samma namn som gavs ut 1891 och 1892. Vi använde naturligtvis tidningshuvudet från den gamla 1800-talstidningen.

När Sundsvalls kommun tog över arrangemanget 2014 passade det inte att låta tidningen bära något av de existerande tidningsnamnen. Och det gamla namnet Sundsvalls-Posten ägs ju fortfarande av Sundsvalls Tidning som köpte in den tidningen på 1960-talet. Därför övergick vi till att helt enkelt kalla den Stenstansdagarna i Sundsvall.

Framtiden då?
Vi kan ju först konstatera att festivalen växt i lagom takt – allt enligt den ursprungliga planen. Även om den nu och då fått anpassas efter diverse ombyggnationer i stan.
Det finns några punkter jag kommer att rekommendera till nästa års projektledare för Stenstansdagarna:

  1. Flytta tillbaka festivalen till det ursprungliga datumet, första helgen i september. Det flyttades vid något tillfälle för ett tillfälligt arrangemang i stan. Nu är det denna historiska stadsfestival som är höstens stora publikdragare. Därför kan det inte vara något problem att flytta datum till en tidpunkt, (två veckor tidigare), då det garanterat är varmare i Sundsvall.
  2. Bussresor till Sundsvall. Jobba aktivt för att marknadsföra Stenstansdagarna hos reseföretag som arrangerar bussresor till den här delen av Norrland. Under övriga sommaren kommer det ständigt besökare i buss och stannar till någon dag. Se till att de planerar in just denna helg och övernattar och deltar i Stenstansdagarna.
  3. Återskapa referensgruppen. De första åren hade vi en referensgrupp med representanter från de största deltagande arrangörerna; företag, föreningar, kyrkor och skolor. Det gav en förankring som är oerhört värdefull och gör att planeringen för alla inblandade blir bättre. Att dela med sig av idéer och erfarenheter i planeringsskedet ökar både kreativiteten och delaktigheten. Det borde vara en självklarhet eftersom det nu är kommunen som är arrangör.

Stenstanstidningarna 2009 – 2018.

Annonser

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, journalistik, kulturliv, Stenstan, Sundsvall, tidningsdesign, tidningsliv, vardagsliv och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s