SJ försvann från Twitter

[Missa inte omröstningen längst ner på sidan]

SJ hukar för kritik och debatt

Sedan jag flyttade till Stockholm åker jag SJ:s snabbtåg mellan Stockholm och Sundsvall ungefär en gång per månad. När det går att få tag på billiga biljetter i 1 klass väljer jag gärna det alternativet, eftersom de skjutbara borden i 1 klass gör det lättare att jobba med min laptop. Dessutom var ju internet gratis i 1 klass.

Nu har man ändrat detta så att det är gratis i hela tåget. Det är ju toppen för alla resenärer. För mig och många andra som jobbar eller använder datorn på resan har det dock blivit en försämring. Som resenär med SJ får du nämligen en ”surfpott” som räcker olika långt beroende på hur du surfar. När du använt din surfpott kan du fortsätta surfa, men till en lägre hastighet. Så när jag i dag ville följa Skid-VM i Falu, samtidigt som jag satt och jobbade,räckte potten någon timme och sedan sjönk hastigheten och tv-bilden blev pixlig.

Jag har vid några tillfällen ställt frågor till SJ om varför man på detta sätt försämrat servicen, utan att få något svar. Med lite god vilja skulle man ju kunna införa en avgift för de som vill fortsätta surfa med full hastighet, sedan den gratis surfpotten tagit slut. Det var ett förslag jag delat med mig av. Men inget svar.

När jag för ett par år sedan började arbetspendla mellan Stockholm och Sundsvall var SJ mycket aktiva på Twitter, med hashtagen #SJ_AB. Nu är det stendött. Sedan 1 januari 2015 finns 21 inlägg taggade #SJ_AB. Inget av dem kommer från SJ. Man bemödar sig inte om att svara på eller kommentera kritik på Twitter.

SJ finns fortfarande på Facebook, men där handlar det mest om att göra läsarna uppmärksamma på kampanjer av olika slag. Att föra någon offentlig debatt är man inte intresserad av längre. Nu hänvisar man istället till sin FAQ på den vanliga webbsidan.

Svagt SJ!

Men det kanske är så att kritikstormen mot SJ i olika frågor är så stark att ni inte orkar stå upp i snålblåsten?

Enligt SJ:s twitterkonto ska man vara tillgängliga 6-24 dagligen. Det var nog länge sedan ...

Enligt SJ:s twitterkonto ska man vara tillgängliga 6-24 dagligen. Det var nog länge sedan …

Jag försökte i januari göra SJ uppmärksamma på problemet. Ingen som helst respons.

Jag försökte i januari göra SJ uppmärksamma på problemet. Ingen som helst respons.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i datorer, internet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s