Hjärnkoll på skolan – och kontorslandskapet

”Barn som känner sig otrygga eller rädda har ett ständigt påslag av stresshormon. I det läget stängs hjärnans inlärningsmekanismer av.” Det skriver Hellevi Wahl i dagens Metro (1014-10-22), i en krönika om boken ”Hjärnkoll på skolan”.

Jag har tidigare skrivit om detta med skolmiljön, i mitt inlägg om skoldebatten inför valet.

Jag skrev då bland annat: ”Var finns den bästa ordningen och studieron i det svenska skolsystemet? Jo, i privata skolor med en helt annan pedagogik än den svenska kommunala skolan. Montesori och Engelska skolan är ett par bra exempel. Där accepterar eleverna att man inte ens får ha mobilen påslagen under skoltid.”

Tyvärr har detta med den stökiga miljön i skolorna låg prioritet i skoldebatten. Kanske kan några lärare, rektorer och politiker vakna om de läser den här boken av hjärnforskaren och professorn Martin Ingvar och författaren Gunilla Eldh.

Jag har själv inte läst boken än, men förstår att innehållet kan vara det bränsle som behövs på debattbrasan när det gäller miljön i skolan. Jag har ett par av tidigare böcker av Martin Ingvar, om hjärnans funktioner ur olika aspekter. Ser fram emot att läsa denna bok och tror att det säkert finns många nyttiga slutsatser även kring arbetsmiljön i de kontorslandskap jag skrev om i mitt förra inlägg. Arbetsmiljöerna och förhållandena är ju likartade. För höga ljudnivåer, störande samtal av kollegor/klasskompisar och därmed inte möjlighet till full koncentration för den egna arbetsuppgiften.

Har fått några kommentarer på Facebook kring mitt inlägg om de öppna kontorslandskapen. Se nedan.

”Bra tankar och tips kring vår arbetsmiljö.”

”Ledningen bryr sig inte. Vi ska också byta till öppna kontorslandskap. På ett möte med personalen så togs just denna undersökning upp av någon. Svaret var att man visste om att effektiviteten blev sämre men man uppnådde ju så många andra vinster. Vilka vinster detta var är oklart men man fick intrycket av att det främst rörde sig om möjligheten att få in många personer på liten yta….”

”Sant. Vi har idag åtta arbetsplatser där det tidigare var tre.”

Läs även mitt förra inlägg i ämnet, som handlar både om kontorslandskapen och skolmiljön: Rätt arbetsmiljö gör dig smartare.

Kommentera och dela gärna om du tycker att det är är en viktig fråga!

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i miljöfrågor och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

