Den oärliga politiska propagandan

Även om jag skulle lockas av socialdemokraternas locktoner i någon fråga så finns det en avgörande faktor till att avstå att rösta på detta parti. Det är deras oärliga propaganda som nu virvlar runt diverse media de sista dagarna innan valdagen. Det grövsta exemplet är annonserna på temat ”4 år till av kunskapsras”.

Det är ett känt fakta att kunskapsnivån i den svenska skolan har sjunkit i 20 år. Det har nämnts flera gånger i debatterna de senaste dagarna. Då slingrar sig bara Löven och byter ämne.

bild Metro

 

Jag gick i skolan på 60-talet när det relativa betygssystement infördes – av socialdemokraterna. Då började marschen mot det som senare kom att kallas flumskolan och som ledde fram till lägre kunskaper, kaos i klasserna och till slut den situation som nu den borgerliga regeringen försöker få ordning på.

På 1960-talet, innan det relativa betygssystemet, sattes betyg från första klass. Då fanns en naturlig uppföljning av kunskapsutvecklingen år från år. Betygens historik beskrivs på Skolverkets hemsida:

http://www.skolverket.se/bedomning/betyg/betygshistorik-1.46885

Där skriver man också:

Betygssystemet upplevdes som orättvist
Det relativa betygssystemet kom att kritiseras och ifrågasättas på flera punkter. Kritiken bottnade framförallt i att betygen inte sa något om elevernas egentliga kunskaper i ett ämne utan endast talade om hur en elevs kunskaper i ett ämne förhåller sig till andra elevers.

Trots den massiva kritiken mot det relativa betygssystemet förhalades utvecklingen mot en riktigt betygssystem i nära 25 år! Skola och samhälle skriver:

År 1973 miste det relativa betygssystemet sin siste försvarare – den socialdemokratiska regeringen. Det var denna regering som då tillsatte en betygsutredning. Dock överlevde det relativa betygssystemet utan försvarare i nästan 25 år – det nya betygssystemet var på plats helt och hållet först 1998.

Nästa spik i kistan var när man tog bort lärarnas auktoritet, och gav eleverna större makt än lärarna. Visst jag har också varit utsatt för maktgalna lärare som aldrig borde fått undervisa en minut i den svenska skolan. Men att gå över till ett system där lärarna blivit helt maktlösa mot ständigt störande elever har på många håll skapat anarki i skolan. Elever som har som enda mål att varje dag provocera och störa lektionerna, och därmed ser till att studieron är helt bortblåst.

Var finns den bästa ordningen och studieron i det svenska skolsystemet?
Jo, i privata skolor med en helt annan pedagogik än den svenska kommunala skolan. Montesori och Engelska skolan är ett par bra exempel. Där accepterar eleverna att man inte ens får ha mobilen påslagen under skoltid.

Sossarna har rätt i en sak, det finns mycket att göra för att skapa bättre resultat i den svenska kommunala skolan, men skyll inte de misslyckade resultaten på Alliansen. Det har naturligtvis varit omöjligt för dem att rätta till de katastrofalt misslyckande experiment med skolan som S inledde redan på 60-talet.

Förslaget att införa betyg från 4:e klass är bra. Läs:

Klassamhället förstärks utan betyg i skolan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article12428574.ab

Betyg kan gynna barn till lågutbildade

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/09/16/betyg-kan-gynna-barn-lagutbildade

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s