SJ:s surfpolicy inspirerad av gammal öststatskommunism

Skärmavbild 2014-05-15 kl. 20.29.55

SJ har inte förstått detta med kundnytta. Nu har man infört gratis Internet på sina snabbtåg, och det låter ju kundvänligt och bra – men icke. Man får en begränsad ”pott” att använda för sitt surfande och när den är slut då sjunker hastigheten. Då blir det segt som sirap.

Som nu senast när jag ville kolla på VM-hockey. Då kan jag titta i 30-60 minuter, sedan slår spärren till och hastigheten sänks. ”Men då kan jag säkert betala och få full fart igen”, tänker man ju då när man är van att tänka logiskt. Men så funkar det det inte i SJ:s värld. Här är det SJ som avgör om jag ska kunna nätsurfa eller inte.

Tidigare var det gratis surf i 1:a klass, full fart hela resan. Nu är det gratis för alla, men på halvfart efter en halvtimme. (Jag lyckades se nästan en hel period av VM-matchen).

Det här är väl någon sorts jämlikhet kantänka. Det är som gammal öststatskommunism, alla ska ha det lika dåligt. För om man har råd att betala för snabbare surf, som det fungerar ute i resten av samhället, då säger SJ nej.

Nu kan man ju så att säga börja om från början om man loggar in i mobilen mot SJ:s surf. Provade det, men det gick inte alls så bra. Jag fick veta att ”Nu surfar du med full fart”, men det hackade och bilden frös hela tiden. Då kopplade jag tillbaka till mobilens vanliga 3G och då flöt det utan problem. SJ:s IT-avdelningen verkar inte vara top of the line …

Jag tycker att buss är det mest obekväma färdsätt man kan tänka sig, men det får nog bli Y-buss ändå nästa gång jag åker SDL-STH.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

