Nya affärsmodeller skapas i norr

För ett par veckor sedan skrev jag om medieprofessorn Jesper Strömbäcks svarta syn på tidningarnas och demokratins framtid. Jag pekade då på en rad ljuspunkter på mediekartan som den gode Strömbäck inte upptäckt. Nu har jag fått ytterligare en bekräftelse på att mitt resonemang håller.

I en utmärkt intervju med tidningsveteranen Lennart Håkansson ger Jocke Jardenberg oss en inblick i den nischade journalistikens framtid. Lennart Håkansson har, efter många år i ledningen för olika medieföretag, startat eget. Han gör det mesta själv i den nya sajten Affärer i Norr.

”Jag gör en journalistik som jag själv skulle vilja ha”, förklarar han. ”Jag försöker göra något som jag fick kritik för tidigare att vi var dåliga på, när jag var ansvarig utgivare för NSD till exempel. Nämligen att det händer ju väldigt mycket positivt, framförallt i näringslivet, som ligger i medieskugga. Det är inte tillräckligt intressant.”

Därför driver Håkansson nu den nya sajten, men även om de positiva nyheterna dominerar så betonar han att han gör journalistiska bedömningar på samma sätt som i sitt tidigare yrkesliv. Han menar också att det egentligen är att gå tillbaka till den journalistik som bedrevs när tidningarna var nya företeelser i samhället.

”Nu får den professionella journalistiken konkurrens av den ideella eller värdedrivna journalistiken. Back to basics”, helt enkelt säger Lennart Håkansson.

I intervjun resonerar Jardenberg och Håkansson om denna nya affärsmodell som en av de nya affärsmodellerna i det nya medielandskapet. Den nischade journalistiken. De menar båda att den kommer att bli allt vanligare. Liknande webbplatser kan startas kring kultur, sport, nöje, etc.

Att Lennart Håkansson var på rätt väg fick han bekräftat efter bara någon månad när ett av de etablerade medieföretagen startade en sajt liknande Affärer i Norr.

Se intervjun här:

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i internet, journalistik, tidningsliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

