Jesper Strömbäck ser bara problemen

I en intervju i Sundsvalls Tidning den 22 april målar Medieprofessorn Jesper Strömbäck vid Mittuniversitetet en mörk bild av medieföretagens framtid, men framför allt en mörk bild av demokratins framtid. En allt för mörk bild. Han verkar tyvärr inte se några ljuspunkter alls i vår massmediala framtid. Men så kan det lätt bli när man lever i den akademiska världen och inte i symbios med verkligheten ute i medieföretagen.

Jag ska genast säga att jag för övrigt respekterar Jesper Strömbäcks forskning och ofta intressanta inlägg i mediedebatten. Han har ju varit otroligt produktiv sedan han i mitten av 90-talet arbetade som ledarskribent på Sundsvalls Tidning. Men i den här analysen tycker jag att han har en allt för negativ bild. Därmed bidrar han själv till den negativa spiral han målar upp.

Visst, det är ingen hemlighet att många dagstidningar slåss för sin överlevnad. Men anledningen är ju inte att kunderna väljer bort journalistiken. Anledningen är ju de nya medievanorna, där framför allt den yngre generationen säger att man inte är beredd att betala för en dagstidning. Man är inte beredda att betala för något man bara har nytta av till en liten del. Oftast är det under 20 procent av en dagstidnings redaktionella texter som blir lästa.

Så var finns ljuspunkterna då?

Jo, att den journalistik som produceras når ut till minst lika många människor som tidigare.

I rapporten ”Svenskarna och internet 2013” slår man fast att ”… en majoritet i åldrarna upp till 45 år kollar dagligen på nyheter och läser dagstidningar på nätet”. Och i Stockholm där jag numera bor finns Sveriges mest lästa papperstidning – Metro. Så vad gör stockholmarna på väg till jobbet om morgnarna? Jo, bläddrar i Metro eller i sin mobiltelefon.

Så vad är problemet?

Jo, att mediehusen inte i tid lyckats förändra sina affärsmodeller för att vara lönsamma i den nya tiden. Exempelvis detta att anpassa den digitala produkten efter läsarnas intressen och önskemål. Något som vi skissade på redan i slutet av 90-talet.
Det var först i fjol, alltså 2013, som det kom en produkt som gör detta på ett bra sätt, nämligen nyhetstjänsten Omni.

Så hur ser framtiden ut?

Jo, inom 5 – 10 år kommer ett flertal av de mindre dagstidningarna att bli nyhetsmagasin som publiceras digitalt, men trycks på papper en till två gånger i veckan. (Se Vägval PrintMedievärlden Premium).

Journalistik på tryckt på papper kommer också mer och mer att bäras av mediehusens gratistidningar. (Se medievarlden.se ”Framtiden tillhör gratistidningarna”) .

På webben frodas journalistiken när mediehusen äntligen fått fart på lönsamheten. (Se ”Nu lyfter tidningssajterna”, medievarlden.se).

Via sociala medier sprids de mest intressanta artiklarna som en löpeld över landet. (Se Socialanyheter.se)

Visst är det bekymmersamt att antalet journalister minskar på de svenska dagstidningarna, så som det beskrivs i en sidoartikel till nämnda intervju skriven av Ove Öst. Men när anpassningen till de nya medievanorna har genomförts har vi ändå ett samhälle med mycket och god journalistik. Och ett samhälle, som jag ser det, där fler deltar och debatten har ett högre tempo.

Fotnot:
Se även Sofia Mirjamsdotters ledarkommentar till intervjun med Jesper Strömbäck i Sundsvalls Tidning: ”Låt inte dystopiska profetior bli självuppfyllande”.

Omni.se har fått tre betydande utmärkelser sedan i höstas:

• Årets inovation (TU, 2013)
• Bästa nyhetstjänst för mobilen (WAN-IFRA, 2014)
• Bäst designade nyhetsappen (SNDS, 2014)

 Svenåke Boström
medieutvecklare och skribent

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i internet, journalistik, nyhetsdesign, sociala medier, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jesper Strömbäck ser bara problemen

  1. Ping: Nya affärsmodeller skapas i norr | Boströms Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s