Mittmedia på rätt väg

Hösten 2006 testade Sundsvalls Tidning som andra tidning i världen att producera tidningen för en läsplatta. Innan vi lärt känna ordet Ipad alltså.

Då fanns inget som helst intresse i övriga koncernen av att utveckla det konceptet. Det är ett misstag som den gamla koncernledningen får ta på sig. Nu har i alla fall verkligheten hunnit ikapp Mittmedia-tidningarna och den nuvarande koncernledningen har tagit konsekvenserna av de vikande upplagorna. Nu är satsningen på det digitala total, och papperstidningen blir inte längre flaggskeppet i den nya affärsmodellen – där journalistik produceras i de kanaler som läsarna föredrar. (Läs Mikael Marklunds rapport i Medievärlden: Mittmedia blev först- vem kommer sedan).

När nu Mittmedias tidningar börjar tryckas dagtid förvandlas papperstidningen till en produkt som kompletterar den snabba nyhetsrapporteringen i de olika digitala kanalerna. En smärtsam omställning naturligtvis, för de redaktioner som vant sig vid att morgontidningen är bäraren av dagens viktigaste nyheter.
Speciellt påtagligt för sportredaktionerna som  inte längre kan rapportera resultaten från kvällens sportevenemang.

Men det skulle förvåna mig mycket om inte Mittmedia har diskuterat ett ännu mer radikalt steg, åtminstone för en del av koncernens tidningar. Om man nu trycker tidningarna dagtid, varför vänta till nästa morgon med att distribuera dem? Varför inte göra om dem till eftermiddags- eller kvällstidning? Ut med tidningen medan den är färsk! Och dela ut den gratis. Vi har ju nyligen läst i Medievärlden Premium Ingela Wadbrings rapport ”Framtiden tillhör gratistidningen.” Och det har ju varit uppenbart ganska länge om vi ska vara ärliga, för om det är några som hållit sina upplagor och till och med ökat, så är det gratistidningarna.

Så även om Mittmedia nu planerar för en fortsatt nedgång för den abonnerade tidningen så behöver det inte betyda papperstidningens död. Om inte förr så när vissa av tidningarna börjar nå den ekonomiska smärtgränsen så kan det vara ett smart grepp att gå över till gratisdistribution.

Vilka vägar man än väljer så är det ju samtidigt uppenbart att innehållet i tidningarna måste förändras. De kommer inte att bygga på de heta nyheterna längre, utan på en fördjupande och förklarade journalistik. Helt enkelt en annan nyhetsmix.
Den här utvecklingen har jag skissat på vid några föreläsningar de senaste åren (SND Cleveland, 2012 och Dagsvara, Stockholm 2013 bl.a). Bilden nedan visar en tänkbar innehållsmix.

En tänkbar innehållsmix av en lokal gratisutdelad tidning i Sundsvall när ungdomar i en klass på Thorén Business School fick sätta agendan.

En tänkbar innehållsmix av en lokal gratisutdelad tidning i Sundsvall när ungdomar i en klass på Thorén Business School fick sätta agendan.

Projektet Y, med ett par gymnasieklasser i Sundsvall, visade att ungdomar helt klart har ett intresse för läsning av papperstidningar. Men dom är inte beredda att betala för dem.

En naturlig utveckling är istället att papperstidningen mer och mer går över till att bli ett nyhetsmagasin, där man i grafik, bild och text förklarar vad som har hänt och varför. Men framförallt ägnar en mycket större del av innehållet åt att förklara vad som kommer att hända och hur det påverkar läsarna.

Inspiration till de här tankegångarna har jag bland annat hämtat från ett par av de mest ansedda tidningsutvecklarna i världen. Läs mer i min artikel ”Garcia och Giner har ofta ropat för döva öron.”

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i datorer, grafisk design, internet, journalistik, nyhetsdesign, sociala medier, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s