Netflix eller Viaplay – det var frågan

Netflix och Viaplay är ju i alla fall dom stora just nu. Erfarenheten av Viaplay var inte så där alldeles positivt i starten.

Det tog mig faktiskt en halv dag att komma till rätta med Viaplay, och jag får väl anses som ganska datorvan🙂

Jag fick ett erbjudande om halva priset för första månaden som jag nappade på. I första hand för att följa årets sista Golfmajor från Oak Hill i Rochester, New York.

Registreringen såg ut att funka bra med betalning och bekräftelse på abonnemanget, även om det stod och snurrade länge innan bekräftelsen till slut kom. Jag fick också ett mejl som bekräftade mitt abonnemang och hälsade mig välkommen till Viaplay.

Betala

Här stod det och snurrade länge …

Men när jag skulle igång och använda tjänsten funkade inget. Det visade sig sedan, vid kontakt med supporten, att jag var registrerad men min betalning hade inte gått igenom. Då skulle jag ju naturligtvis fått ett meddelande om detta. Istället fick jag meddelanden som ”Inte tillgänglig p g a rättighetsskäl” eller nästa, ”Detta ingår inte i ditt abonnemang”.

Ett konstigt sätt att meddela att betalningen inte fungerat.

Ett konstigt sätt att meddela att betalningen inte fungerat.

När jag beskrev dessa problem via Facebook-chatten bad supporten mig att skriva ett mejl och beskriva problemen istället. Dom ville väl inte skylta med problemen i FB.

Jag försökte göra om min betalning, men när jag kom till sista steget stod det och snurrade länge innan jag fick meddelandet ”Not found”.
Då bad supporten mig att prova med en annan webbläsare, nämligen Google Chrome. Det var bara det att det var just den jag använde. Till slut fick jag till det via Firefox.

Förhoppningsvis tar supporten till sig detta och ser till att tekniken funkar bättre framöver.

Samtidigt har jag tagit en provmånad gratis på Netflix.
På mindre än fem minuter var jag igång. Betalt och registrerat mitt konto och första filmen rullande.
Dock var det en konstighet när det gäller webbläsare, (jag använder Google Chrome som sagt). När filmen startade fick jag meddelandet, ”Din webbläsare stöds inte ännu …” Ändå rullade filmen igång och det verkar funka hur bra som helst. Nu har jag testat några filmer och de rullar lika bra i Chrome som i Firefox.

Din webbläsare stöds ännu inte

Ett meddelande som inte stämmer.

När det gäller det tekniska så är det ju en nackdel att båda använder Microsoft Silverlight, som måste installeras manuellt. SVT Play, TV4 Play, med flera använder videospelare som inte kräver någon installation av användaren.

En första snabb överblick över programutbudet ger följande resultat:
Är man sportnörd, då är det Viaplay som gäller. I Netflix finns inte alls något sportutbud. Vid en första anblick ser det ut som om det finns fler nya filmer på Viaplay. Återkommer om det.

Det är samma pris för både Netflix och Viaplay, 79 kr per månad, så länge man bara är intresserad av film och tv-serier. Men vill man ha sporten på Viaplay får man punga ut med 249 kr per månad för film + tv + sport.

Detta att jämföra med vanlig kabel-tv, där ett abonnemang med endast elva kanaler på ComHem kostar 248 kr per månad och sedan stiger priset beroende på om man vill ha fler filmkanaler, mer sport, eller andra specialkanaler.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i datorer, film, Okategoriserade, tv & radio och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

