”När journalisten vågar bli berättare”

Rubriken har jag hämtat från Hasse Boströms ledarkrönika i Dagen i dag (2013-05-12). Där beskriver och förordar han något han hoppas är en ny trend i dagens nyhetsmedier, en mer subjektiv journalistik. En mer berättade journalistik som tar tag i läsaren på ett helt annat sätt än de vanliga raka nyhetstexterna.

”Jag har inga kvantitativa studier att falla tillbaka på, inga siffror som belägg. Det är helt enkelt en subjektiv betraktelse,” skriver Hasse. Nej, det har inte jag heller, men jag kan ändå styrka hans påståenden med mina erfarenheter ur verkliga livet. Att det här är en sorts journalistik som läsarna uppskattar och föredrar.

Under tio år hade jag ansvar för en unik verksamhet på Sundsvalls Tidning, nämligen vårt mediecenter. En verksamhet som tyvärr försvann för ett par år sedan i alla besparingar. Där mötte vi tusentals läsare som alltid hade synpunkter på det ST gjorde. En av de åsikter som jag hörde många gånger var att texterna i tidningen var så tråkiga.

De äldre läsarna kunde med beundran i rösten berätta om den och den tidigare skribenten som hade ett mustigt språk och skrev så att man fångades och levde sig in i texterna. Men någonstans i all denna jakt på den helt objektiva journalistiken så försvann berättarglädjen.

Att berättandet är på väg tillbaka är en positiv trend som kan vara enda sättet att rädda dagstidningarna kvar på en arena där det personliga berättande i andra kanaler tar över mer och mer. Tidningarnas satsningar på krönikörer och bloggare i spalterna är ju ett tecken på detta. Men berättandet behövs även på nyhetsplats, så som Hasse beskriver det.

Lillebror Hasse och jag började båda på den journalistiska banan i mitten av 70-talet och jobbade under några år tillsammans på Dagen. Men sedan dess har vi haft olika inriktning i det journalistiska värvet. Att vi dock fortfarande i vissa sammanhang tänker lika visar hans krönika i dag.

Redan i maj 2009 skrev jag i samma ämne på min dåvarande blogg Tidningsliv: ”Den goda berättelsen är journalistikens framtid.”

Och i en ännu tidigare upplaga av Tidningsliv skrev jag i april 2008 ”Finns den objektiva journalistiken?”

Hasse nämner magasinet Fokus som ett gott exempel på berättande journalistik. Jag brukar av samma anledning nämna magasinet Filter. Det är knappast en slump att detta magasin fyllt med berättande journalistik har blivit en succé.

Han nämner också DN som ett exempel på en tidning som släpper fram den berättande journalistiken. Något som jag gärna skriver under på, nu när jag nyligen flyttat till Stockholm och blivit DN-prenumerant, (ja och Dagen-prenumerant också). Det är den typen av artiklar som gör att min tid vid frukostbordet nu blir betydligt längre än tidigare.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i journalistik, sociala medier, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

