Nya SvD – snygg design och bra struktur – men …

Svenskan har blivit tydligare med en mer attraktiv design.

Svenskan har blivit tydligare med en mer attraktiv design.

Förra veckan kom Svenska Dagbladet ut med ny design. Eftersom jag just nu abonnerar på DN så var jag ju tvungen att inhandla ett lösnummer av Svenskan. För den tidningen fick jag betala 30 kronor!

Jag trodde att jag hört fel. 13 kronor är man ju van att betala när man köper någon av kvällstidningarna, men 30?

Förlåt, sa jag.

”Trettio kronor,” upprepade tjejen i kassan på ICA Maxi, och tillade ”Det kostar att ligga på topp.”

Jo, det vill jag lova, men hur tänker man med den prissättningen? 20 kronor måndag – torsdag, 30 kronor fredag – söndag.

Jodå, samma pris gäller för DN, men det var länge sedan jag köpte något lösnummer av stockholmstidningarna, så lite överraskad blev jag allt.

Det skulle vara intressant att veta hur många lösnummer de två stockholmsdrakarna säljer.

Men det där med priset ska jag återkomma till i ett kommande inlägg.

Nu några ord om nya SvD.

Utan tvekan har man hittat rätt i tonläget när det gäller typografi och design. Nya Svenskan är överskådlig och mer lättläst. Inte så kompakt som många andra svenska morgontidningar.

Här finns en väl avvägd kontrast mellan stort och smått, med bra balans mellan text, bilder och luft (vita ytor). Jag gillar framför allt att man inte plottrar bort korta notiser med för små rubriker. Sidorna blir lättöverskådliga och tidningen blir lättläst.

Även korta notiser, som här i Noterat, har tydliga och lättlästa rubriker.

Även korta notiser, som här i Noterat, har tydliga och lättlästa rubriker.

Läsarnas reaktioner efter första numret med nya Svenskan.

Några läsarreaktioner efter första numret med nya Svenskan.

Svenskan berättade på två sidor vad man gjort och varför och kallar övergången för en succé. Och på nästa sida har man samlat ett antal läsarkommentarer.

Det är lätt att förstå de positiva reaktionerna, för slutresultatet av denna redesign är mycket bra.

En av de mest synliga nyheterna är att Näringsliv bytt papper till ”business-rosa”, det vill säga samma färg som bland annat Dagens Industri och Financial Times. Ingen avgörande nyhet, men visst lättare att hitta den delen om man vill kasta sig över näringslivsnyheterna det första man gör på morgonen.

Blogg-puffar på ledarsidan, men resten då?

Blogg-puffar på ledarsidan, men resten då?

Här kommer min största besvikelse med nya SvD. På ledarsidan är kopplingen till webben bra och tydlig, men i resten av tidningen då?

Är det bara Metro som hittat en väg att göra ett stort antal dagliga nyheter med koppling till innehåll på webben. Länkar i alla ära, men det är ju direktkopplingen i system som Metros PointCloud som gör skillnad. Jag siktar med kameramobilen mot en bild i tidningen och vips dyker det upp en film eller ett bildspel. Inget knappande av länkar.

Visserligen fungerar PointCloud inte helt prickfritt, men ändå ganska bra. Ett system som däremot fungerar klockrent är QR-koderna. De ser vi i mängder av annonser och utomhusreklam.

De flesta stora eller mellanstora dagstidningar har mycket innehåll på respektive webbplats som man skulle kunna länka till, för att stärka sambandet webb och papperstidning. Vad är problemet?

Låt er inte skrämmas av Aftonbladets misslyckade försök med ”Tagga”. Det var ett halvhjärtat försök där innehållet inte motsvarade förväntningarna och där tekniken inte satt som en smäck. Gör om och gör rätt!

Ta gärna en titt i tidningen Y, en dagstidningsprototyp skapad av gymnasieelever.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, nyhetsdesign, Okategoriserade, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

