Mittmedias 17 tidningar får gemensam form

Mittmedias vd beskrev koncernens utmaningar.

Mittmedias vd beskrev koncernens utmaningar.

Mittmedias 17 dagstidningar får en gemensam design under 2013. Det berätta koncernens vd  Thomas Petersohn. En centralisering av redigeringen och layoutstyrd redigering gör att man halverar antalet redigeringstjänster.

Inställningen till papperstidningen verkar lite uppgiven även om Thomas Petersohn försäkrar att man kommer att behålla papperstidningarna så länge som möjligt.

”Endast 8 % av abonnenterna är under 40 år och medelåldern är 63 år. Den betalda morgontidningen är en produkt för de äldre,” konstaterade han.

”Vi tror på en halverad upplaga till 2020. Om vi skulle ha kvar intäktsnivå blir priset 5.000 kr per år vilket naturligtvis inte är möjligt.”

På Mittmediatidnigarna kommer man inte att ha några lokala platschefer, utan styrande lokala ledningsgrupper.

Årets Dagsvara handlade en del om vad som händer när besparingarna skär allt hårdare i den mediala muskelmassan. Men den dominerande frågan handlade om olika betallösningar för det digitala innehållet. Där är norska Fædrelandsvennen mest extrem genom att man stängt allt digital innehåll från att länkas till Google, Facebook etc. Det berättade Christian Stavik, digitalredaktör på Fædrelandsvennen. Han gjorde klart att den som vill läsa hans tidning måste betala, vare sig man vill läsa papperstidningen, via webben eller i surfplatta eller i mobilen.

”Du betalar för varumärket, men kan välja mellan produkterna.”

Man har inte låst in allt innehåll, men 70 procent av innehållet är förbehållet abonnenterna.
Stavik berättade också att 70 procent av de som använder de digitala plattformarna är inloggade. Det gör att man har full koll på hur de använder nättjänsterna och naturigtvis utnyttjar det i utvecklingsarbete och marknadsföring.

När man lanserat det nya betalkonceptet så slutade man också att ge rabatter på abonnemang. ”Vi kan ge en startmånad gratis, om man tecknar sig för exempelvis 12 månaders abonnemang, men det är allt”.

Att plocka bort möjligheten till att länka eller del i sociala medier, måste ändå vara skjuta sig i foten. Då tappar man ju den nu så etablerade vanan som också innebär en otroligt bra marknadsföring. Du går ju hellre in och läser något som dina vänner rekommenderar än något som kommer via annan marknadsföring.

En annan norsk tidning som väljer en betalmodell är Hallingdølen. Det berättade Geir Engen, chef för digitala medier på Mediebedrifternes Landsforening i Norge.

”Det blir allt färre medieföretag som är rädd för kanibalisering. Bundling papper och nät blir allt vanligare. Ett av de bästa exemplen är Hallingdølen”, menar Geir Engen. ”De har valt en All Inclusive-modell där man prioriterar de som betalar och även satsar på ett premiuminnehåll för dessa kunder”.

På plats som föreläsare var också Marie Hillbom, chefredaktör och utgivare av Folket. Den första svenska dagstidning som gått från att vara en 6-dagars tidning till ett veckomagasin.

Folket var redan tidigare den till formatet minsta dagstidningen i landet med sin halv berliner. Nu har man krympt ytterligare till en beskuren halv berliner. Ett format som är mycket uppskattat. Man strävar efter ett förhållande 75 % redaktionellt och 26 % annonser för att få produkten lönsam och har landet i runt 3.000 abonnemang, men målet är att inom ett par år nå 5.000 ex.

Några citat från Dagsvara:

Katarina Graffman, antropolog:

Om förändringsbeteenden.
”Trots den snabba förändringshastigheten har människor alltid överskattat vad som kommer att hända om 3 år.”

”Många upplever att läsning på exempelvis en iPad inte fungerar för att den andra världen finns där bakom hela tiden. Därför väljer man någon annan typ av läsplatta, ( exempelvis med e-papper. min anm.). Läsning av en bok är en mycket koncentrerad sysselsättning, man vill inte bli störd av epost, twitter eller facebook.”

Arno Laeven, Innovation Media Group:

”Medieföretagen måste bli bättre på utveckling. Det ska finnas en utvecklare för var femte journalist.”

Läs mer från Dagsvara på Medievärlden.se

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, internet, journalistik, nyhetsdesign, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s