Facebook – den nya mediekanalen

Mer än hälften av Sveriges befolkning är på Facebook varje vecka!
Betyder det att fejan på allvar kommer att hota tidningarna som en av de största mediekanalerna? Både när det gäller nyheter och reklam?

Det finns ett incitament som gör att detta är fullt möjligt.
Via FB får vi rekommendationer av våra vänner och vi aktiverar oss i olika intressegrupper som sedan kan utnyttjas för att skicka reklam direkt till oss, via mejl eller direktmeddelanden i FB.

Visst är det lättare att ta till sig ett budskap rekommenderat av någon i bekantskapskretsen? I den mån våra vänner på FB verkligen är vänner vi känner och inte bara vänner vi lagt till för att skryta med en stor vänkrets.

Har diskuterat just detta med några vänner nyligen (när vi träffades IRL). Vänner som starkt ifrågasatte värdet av Facebook. Just därför att perifera vänner publicerade en massa rappakalja. Men hur svårt kan det vara? Vänner som inte tillför något, dom blockerar man helt enkelt. Vill dom något av värde kan dom ju skicka ett mejl.

Men vilket värde har då FB, förutom att vara världens största resedagbok? Ja, då är vi där igen. ”Dom vill bara skryta med sina många resor”, säger en mycket FB-kritisk person.
Visst, det finns säker många som tycker detta är en av de stora fördelarna. Men det förtar inte värdet av FB som resedagbok.
Själv uppskattar jag mycket att läsa om bekantskapskretsens reseupplevelser, kanske främst när det gäller barn och barnbarn. Och resetips är alltid välkomna, lika väl som varningar för vissa resmål eller dåliga restauranger. På samma sätt som jag får positiva kommentarer från mina vänner kring bilder och upplevelser från mina resor eller bilder från olika evenemang jag publicerar.

Facebook har i dag (2012.11.07) inte mindre än 4.896.860 användare i Sverige, alltså mer än halva befolkningen. Och det ser ungefär likadant ut i liknade datortäta länder, och i USA:s är 71 procent av alla internetanvändare registrerade på Facebook.

48% av alla användare i åldrarna 18-35 kollar sin Facebook när de vaknar på morgonen.

Många tidningar har naturligtvis egna Facebook-sidor och lägger in Gilla-knappar vid sina artiklar på webben. Men frågan är hur man skulle kunna gå vidare?

Bästa sättet att synas i mediebruset (eller FB-floden) är kanske att ha en ren FB-redaktör. En person som under hela dagen följer det lokala flödet på Facebook och Twitter och själv är aktiv och kommenterar händelser och inlägg. Tipsar om tidigare publicerade artiklar och snabbt reagerar på sånt som kan vara uppslag till artiklar.

Ett sånt upplägg kräver naturligtvis att man skaffar många FB-kontakter. Men det är ju lätt fixat genom att inleda med ett antal tävlingar där man gödslar med give-aways, och i gengäld får många ”vänner” som blir ambassadörer för tidningen. Någon som har det redan? Berätta gärna, annars berätta när ni kommit igång🙂

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i internet, journalistik, nyhetsdesign, reklam & pr, sociala medier, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s