Tidningsbranschen har svårt välja väg

[snd cleveland 2012, 2]

Deltagare från 17 länder hade mött upp till SND Cleveland 2012.

Det märks tydligt hur splittrad mediabranschen är. I den årliga tävlingen i nyhetsdesign är det fortfarande tidningar tryckta på papper som dominerar. Men på konferensen här i Cleveland är det utan tvekan de digitala medierna som dominerar. Naturligtvis mycket om Appar för mobiler och surfplattor, men också för video på nätet både redaktionellt och reklam. Och hur man ska förhålla sig till de olika plattformarna som iOS, Android, Windows, etc.

En av föreläsarnas slutsats var klar. Man måste alltid skapa varje app från scratch, en för varje operativsystem. Det är nödvändigt eftersom varje pryl har ett operativsystem och en hårdvara som är speciell och kan utnyttjas olika. ”Användarna märker direkt om man fuskar med ett porta en app som ursprungligen gjorts för en annan apparat”.

I Sverige är tidningen Folket, Eskilstuna en av de första att ta konsekvenserna av att fler och fler läsare flyr papperstidningen för nätet. Folket har gjorts om till ett weekendmagasin. Den här tendensen är ännu starkare här i USA. Ett antal tidningar går ner i periodicitet. Från daglig tidning till 2-3 dagar i veckan. En utveckling som naturligtvis kommer att fortsätta, så länge som upplagor och räckvidd sjunker. Och det lär fortsätta om inget radikalt händer när det gäller att göra om tidningarna.

Uppenbarligen har många gett upp den tryckta tidningen. Satsar helhjärtat på det digitala, medan andra inte kan bestämma sig. ”Spännande att se att det finns tidningar och  mediehus som tänker framåt,” sa en av de som lyssnade på min föreläsning. ”Hos oss verkar dom mer vara inne på att skrämma iväg läsarna,” sa han uppgivet.

Det pekar dramatiskt utför för de amerikanska dagstidningarna.

Källa: PEW research

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, internet, journalistik, nyhetsdesign, reklam & pr, tidningsdesign. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s