Digital First Media visar vägen till ökade intäkter och fler läsare

[snd cleveland 2012, 3]

Jim Brady, chefredaktör för Digital First Media berättade om framgångarna sedan man förändrat strukturen i mediebevakningen.

Med den digitala publiceringen i förarsätet har en ny konstellation av medieföretag i USA skapat framgångar som säkert gör många konkurrenter gröna av avund.

Den 7 september 2011 meddelade två medieföretag att de bildat mediegruppen Digital First Media. Namnet är en direkt fingervisning om den nya inriktningen för de 75 dagstidningar som ingår i koncernen. Dessutom har man 100 icke dagliga tidningar och omkring 200 webbplatser. Med sina produkter når man 61 miljoner amerikaner i 18 delstater varje månad.

De två företagen Journal Register Company och MediaNews Group Inc. är i och med detta ett av de största medieföretagen i USA, med mängder av lokala publikationer, på papper och digitalt.

Den nya utvecklingen började redan ett par år tidigare, men med den nya konstellationen och det nya namnet tog man steget fullt ut. Jim Brady förklarade:

– Vi satte de som jobbade med de digitala plattformarna att leda utvecklingen.

Det var alltså ingen tvekan. Den digitala publiceringen har första prioritet. Men för den skull har man inte gett upp publiceringen på papper, den har bara fått andra förutsättningar.

Det var två viktiga steg som bäddade för framgångarna berättade Jim Brady.

• Den första var att säljavdelningarnas löner baserades på försäljningen av reklam i de digitala kanalerna.
• Den andra var att ge alla enheter, redaktion och säljavdelning, all den teknik de behövde, iPads, iPhones, digitala kameror, programvaror etc.
Det senare låter ju för en dröm för de stackars medarbetarna i vissa svenska företag där IT-cheferna bestämmer hur säljare och redaktörer ska jobba och därmed ofta hämmar utvecklingen.

Bara under 2012 har intäkterna från digitala medier för Journal Register Company ökat med mer än 30 procent. Den digitala satsningen har också medfört att publiken i de digitala kanalerna fördubblats mellan 2009 och 2011.

Men det är inte bara denna förändrade syn på prioriteten i publiceringen som gett framgångar. Man pekar även på ett par andra saker, framförallt när det gäller den redaktionella utvecklingen.

När tidningen The Register Citizen gjorde om sin nyhetsdesk till ett öppet nyhetscafé blev det en succé.

Digital First Media meddelade tidigare i år att man kommer att öppna 14 nya publika ”newsroom”. Ett av de första är en rullande nyhetsredaktion som placerats i de så kallade tvillingstäderna (www.twincities.com), St. Paul och Minneapolis.

En modifierad Ford Transit har blivit nyhetsredaktion. Den är försedd med WiFi, en generator, markis och en projektorskärm, samt naturligtvis med de lokala varumärkena St. Paul Pioneer Press’ och twincities.com.

Under kongressens sista dag presenterade också SND en rapport kring centraliseringen i amerikanska medier. En rapport som inte tar ställning i frågan, men vill hålla debatten levande om hur utvecklingen påverkar journalistiken. Jag återkommer senare med en kommentar till rapporten.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i datorer, nyhetsdesign, operativsystem, reklam & pr, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s