Instängd bland tusentals ballonger på Konstmuseet i Cleveland

Innesluten i tusentals ballonger.

[SND Cleveland 2012, 1]

Även i år har jag förmånen att besöka den stora SND-konferensen, som den här veckan hålls i Cleveland, Ohio. Men åker man till USA bara någon gång per år så vill man ju gärna var på plats någon eller några dagar i förväg. För att bli av med jetlag och för att kunna se något av stan.

Visste inte så mycket om den här stan i förväg, men i dag har jag varit på CVS (Cleveland Visitors Center). Inte lika coolt och tekniskt som Sundsvalls, men lika bra service. Dagens höjdare blev en tur ut till University Circle, där bland annat Konstmuseet ligger. Ett vackert museum och som alltid här över – stort!

Det blev väl runt tre timmar totalt, men på ett sånt här ställe kan man ju gå hur länge som helst. Innan jag började vandringen runt i de olika avdelningarna var jag ju tvungen att prova installation med ballonger. Ett rum med glasväggar åt två håll, fyllt med tusentals blå ballonger och en rosa.

Här ska man inte ha känningar av klaustrofobi. För mitt i rummet är det lätt att tappa orienteringen. Två äldre damer som var inne samtidigt som mig tappade bort varandra och började ängsligt ropa efter varann. Jag fick hjälpa den ena att hitta utgången och till slut kom hennes kompis också åt rätt håll, när hon orienterade sig efter våra röster. Men det var en rätt cool upplevelse.

Bland konsten i övrigt fastnade jag länge i Picasso-rummet, med några verk från början av 1900-talet. I en annan del fanns också mycket vackra konstverk i glas, bland annat av den svenske konstnären Bertil Vallien.

Bertil Valliens glasskulptur Janus Head från sent 90-tal.

Ballongrummet från utsidan.

Man fick tränga sig ut genom en glasdörr för att inte ballongerna skulle smita ut. Jodå, visst small det en och annan ballong där inne, men inte med flit🙂

Här närmar jag mig ljuset.

Det är få ställen som är så lugna och avkopplande som konstmuseer.

La Vie (Livet) 1903, från Picassos blå period.

Fan, Salt Box, Melon 1909, en av Picassos tidigaste kubistiska målningar.

Cobalt Green and Violet Wall Piece, 1990, av Dale Chihuly.

Samma dag som jag kom till Cleveland invigdes denna fantastiska byggnad, The Museum of Modern Art. Tyvärr missade jag ju det eftersom jag kom så sent, men ska försöka hinna dit under veckan.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i konst, kulturliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

