Garcia och Giner har ofta ropat för döva öron

”Snart är tidningar på vardagarna borta”, så lyder en av topprubrikerna på Medievärlden den 4 september. Det är inte första gången designgurun Mario Garcia pekar på denna oundviklig utveckling, men han liksom kollegan i branschen Juan Antonio Giner har ofta ropat för döva öron i just dom här frågorna. Några som aldrig hört talas vare sig om Mario Garcia eller hans kollegor i tidningsbranschen är de elever i ett par gymnasieskolor i Sundsvall som under det senaste halvåret skapat något av det Garcia och Giner efterlyser.

”Om 2 till 20 år har vi inte längre dagstidningar måndagar till fredagar,” säger Garcia bland annat. Att han talar om en så lång avvecklingstid beror naturligtvis på att många av de stora drakarna kommer att kunna hänga kvar längre än små landsortstidningar.

Samtidigt som vi läser rapporten från World Newspaper Congress så läser vi också om tidningen Folket som gått just den väg Garcia förutspått länge: ”Dagstidningarna kommer att övergå till att vara nyhetsmagasin som utkommer en eller möjligen två gånger i veckan”.

Samtidigt har en annan framträdande tidningsguru Juan A Giner ofta uppmanat tidningsfolket att göra en tidning med en helt ny innehållsmix. ”Senaste nytt får vi via nätet. Tidningen måste istället ha mer framåtblickande, fördjupande och förklarande innehåll.”

Både Giner och Garcia är mina vänner sedan min tid i styrelserna för SND och SNDS, och vi har träffats många gånger och ibland medverkat samtidigt på tidningskonferenser både i USA och Europa. Naturligtvis har tidningarnas framtid då ofta varit på tapeten. Kommer ihåg hur Juan Antonio Giner många gånger med emfas betonat vikten av förändring och anpassning till det nya medielandskapet. Men hans erfarenheter är densamma som Mario Garcia, ”… tidningarnas största problem är redaktörerna, i alla fall de som kör på i gamla hjulspår och vägrar tänka nytt”.

I oktober kommer jag att träffa Mario Garcia igen, på SND-kongressen i Cleveland, Ohio. Då ska det bli intressant att höra vad han säger om den tidningsprototyp jag kommer att presentera därborta. En tidning som jag tror uppfyller både hans och Giners recept på nästa generations dagstidning:

  • Publiceras en gång i veckan
  • Mindre format än tabloid
  • En helt annan innehållsmix
  • Visuellt mer tilltalande

Läs bakgrunden till detta tidningsprojekt i inlägget här nedan. Ett projekt som sponsras av SCA och Sundsvalls Nyheter. Den 17 september avslutas projektet, då går tidningen i tryck på MitteMedia Prints anläggning i Sundsvall, tryckt på en ny papperskvalitet från SCA Ortviken.

Läs också gärna mitt inlägg på min förra blogg Tidningsliv:
Vilka tidningar finns kvar år 2020? publicerad i mars 2009.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, nyhetsdesign, Sundsvall, tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Garcia och Giner har ofta ropat för döva öron

  1. Ping: Mittmedia på rätt väg | Boströms Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s