Slutsats efter PK-debatt: Tidningshusen har vaknat – fem i tolv!

Ja, jag skriver ”tidningshusen” därför att det är så tydligt att det är papperstidningstänket som hela tiden styr utvecklingen i de företag som nu kallar sig ”mediehus”. Det blev mycket tydligt under kvällens PK-debatt på Mittuniversitetet i Sundsvall.

Tre personer tog plats i ”Heta stolen” och utfrågades av Lotte Nord, Radio Västernorrland och av en engagerad publik på runt 40 personer. Side kick var Ingela Wadbrink, professor i medieutveckling vid MIUN.

Först ut i heta stolen var @Mymlan, Sofia Mirjamsdotter. Som på frågan om Ajour är morgondagens journalistik bara konstaterade att Ajour.se är en journalistisk verkstad.
Hon berättade också att hon tyckte det var förvånande att Sundsvalls Tidning som nu publicerar krönikor av henne, inte lägger ut dom på nätet och jämförde med Allehanda Media som fick bra trafik när hennes krönikor började publiceras både i tidningen och på webben. Sofias plattform är ju det vi kallar sociala medier, alltså på nätet.

I diskussionen kring tidningarnas vikande upplagor konstaterade hon att detta inte beror på att läsarna väljer nätet i stället. Hon menade att det är kvaliteten på innehållet som är avgörande.

Något som till och med Mittmediakoncernens nya redaktionella chef AnnaKarin Lith höll med om. Att det redaktionella innehållet måste förändras. Att tidningarna måste sortera i materialet och inte fortsätta publicera”gamla nyheter”. Sånt som folk redan vet via andra källor.

En diskussion som ledde vidare till det faktum att tidningarnas upplagor rasar. Som en gammal redaktionsräv från Härnösand konstaterade ”fortsätter det så här, då har TÅ bara 8.000 prenumeranter om fem år”.

AnnaKarin Lith höll med även här: ”MM-tidningarna har tappat 20 % i upplaga på nio år. Och det kommer att fortsätta,” konstaterade hon kallt. Hon sa också att utgivningstakten hos tidningarna kommer att ändras framöver, alltså publicering färre dagar i veckan.

Lite märkligt är det att det har tagit så lång tid för tidningarna att inse detta. Det var ju ganska länge sedan som denna utveckling startade. Jag har skrivit om detta scenario ett antal gånger, senast i detta inlägg från 2009: ”Vilka tidningar finns kvar 2020?”
Ett inlägg som dessutom tar upp detta med den journalistiska inriktningen och kvaliteten. Och bland annat hänvisar till mediegurun Juan A Giner och hans innovationsinnewspapers.com som länge predikat om att tidningarnas innehåll måste anpassas efter det nya medielandskapet. ”Berätta om det som ska hända inte det som har hänt”.

AnnaKarin Lith var inne på samma spår, men frågan är om det inte är för sent. Om inte kunderna redan tappat intresset för den prenumererade tidningen. Lokalt har jag ett bra exempel på ett ämne där de lokala medierna misslyckats. Nämligen anläggningen av den nya containerterminalen i Petersvik utanför Sundsvall. Planerna har funnits i många år, men det är först några månader innan beslut som tidningarna tagit detta på allvar. Ett gigantiskt miljöstörande projekt som säkert hade kunnat stoppas om opinionen väckts tidigare.

Precis som Lith konstaterade ”Vi rapporterar bara, vi måste analysera mera!” Men i ovan nämnda fall har man inte ens rapporterat i tid, alltså vad som verkligen var på gång.

Men när AnnaKarin Lith berättade att Mittmedia börjar förbereda att ta betalt för visst innehåll på nätet, då fick hon mothugg.

Från exempelvis Ingela Wadbrink som på en direkt fråga om detta konstaterade: ”Det tror jag inte på!

Marcus Melinder, nyhetschef på Tidningen Ångermanland, tog Lith i försvar och menade att ”det är märkligt att folk som jobbar utanför mediehusen inte tror på betalningsmodeller på nätet, men det gör vi som jobbar där.”

Här demonstrerar Marcus tyvärr den inställning som länge har cementerat konservatismen på tidningarna. Nämligen att man inom medieföretagen tror sig veta bäst. Att inte lyssna tillräckligt på kunderna och deras önskemål. Det han också glömde i detta sammanhang var att de som inte höll med honom och Lith var personer med många år i tidningsbranschen och en forskare och professor i medieutveckling.

Den tredje personen i Heta stolen var Sundsvalls Nyheters vd och ansvarige utgivare Urban Åberg. (SN är enda gratisdistribuerade nyhetstidningen i Sundsvallsområdet sedan Metro gav upp för ett par år sedan). Han nickade nöjt när Ingela Wadbring konstaterade att ”Gratistidningar ger läsarna det som är gott. Alltså något som är gratis.”

Lotte Nord pressade AnnaKarin Lith på besked om var Mittmedia kommer att satsa på nästa gratistidning (den första Mitt Gävle börjar publiceras den 29 mars). ”Inga beslut är fattade om detta”, sa Lith.

Jag tror inte hon talar sanning,” kontrade Urban Åberg. Samtidigt som han menade att SN inte är rädd för konkurrensen. ”Vi är vana vid konkurrensen, det får oss bara att jobba hårdare och bli bättre.”

På Lotte Nords fråga om vilka utvecklingsplaner som fanns på SN svarade Urban Åberg att vi tittar hela tiden på nya utvecklingsmöjligheter. Men han svarade så kryptiskt att Lotte Nord trodde hon hade ett scoop på gång. Men något mer i den vägen fick hon inte ut av SN:s vd.

Ingela Wadbring konstaterade avslutningsvis: ”Med tanke på takten i den tekniska utvecklingen och utvecklingen på nätet har tappet av upplaga hos tidningarna ändå gått förhållandevis långsamt”.

Med hashtaggen #pkdebatt kan du följa alla kommentarer på Twitter från kvällen med Publicistklubben Södra Norrland.

AnnaKarin Lith, Mittmedia, Urban Åberg, Sundsvalls Nyheter, Ingela Wadbrink, Mittuniversitetet och Lotte Nord, ordf. i PK Södra Norrland.

AnnaKarin Lith, Mittmedia, Urban Åberg, Sundsvalls Nyheter, Ingela Wadbrink, Mittuniversitetet och Lotte Nord, ordf. i PK Södra Norrland.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i internet, journalistik, sociala medier, Sundsvall, tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Slutsats efter PK-debatt: Tidningshusen har vaknat – fem i tolv!

  1. Ping: Är tidningen värd mer än Spotify? | Boströms Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s