”Jag är taggad på Gatufesten”

Kan Gatufesten göra som Glasotonbury-festivalen?

Kan Gatufesten göra som Glasotonbury-festivalen?

I torsdags var jag på ett webbseminarium arrangerat av Bra Bättre Bäst, ett projekt för att stödja besöksnäringen i Västernorrland. Där flödade idéerna kring utveckling av olika webbtjänster.

Till en början en eloge till arrangörerna, främst Johan Lindstammer, Visit Sundsvall och Kent Lövgren på Meteor PR i Sundsvall som hade lagt upp ett inspirerande och givande program. Bland annat visades några mycket slagkraftiga och intressanta kampanjer som drevs helt via sociala medier. Ett av exemplen var en musikfestival i England där arrangörerna tagit en stor högupplöst bild på publiken, fotograferad från scenen. Bilden lades upp på festivalens webbplats och publicerades på Facebook, sedan uppmanade man publiken att tagga sig själva på bilden från Glastonbury. Någon vecka senare hade 3.000 personer taggat sig själva på festivalbilden. Nu är det uppe i drygt 9.500.

Frågan är om det här är något som skulle kunna göras i Sverige? På Sundsvalls Gatufest till exempel. Kan man göra så med nuvarande svenska fotoregler och hur blir det med de nya inskränkningarna i och med fotoförbudslagen?

Kommentera gärna effekterna av nya fotoförbudslagen!

Utbildningsdagen avslutades med lite övningar kring webbtjänster för Gatufesten. Själv bidrog jag med punchlinen ”Jag är taggad på Gatufesten”, (den bjuder vi på Jerry). Detta efter att vi konstaterat att gatufestbanden naturligtvis ska bytas mot RFID-taggade band. Med dessa band kan man tagga sig på olika ställen inom området, få tillgång till specialerbjudanden. Via Facebook-terminaler kan man fylla på information om sig själv, twitterkonto etc.

Kanske kan man göra som vi gjorde på en SNDS-kongress i Oslo för några år sedan, SNDS ligger ju alltid i framkant av utvecklingen🙂. Där hade vi en RFID-läsare i en portal i ingången som läste av taggen, tog en bild på personen som passerade och omgående lade upp fotot på en storbildsskärm i konferenslokalen.
Men återigen, vad säger fotoreglerna om sånt?

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i sociala medier, Sundsvall och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s