Aftonbladet på rätt väg. Fräck design behöver inte betyda oläsligt!

När Aftonbladet i dag kommer ut med en ny design så är man helt klart på rätt väg. Att göra designen tydligare behöver inte betyda att den är mindre fräck eller mindre tilltalande. Tvärt om! Den värsta otjänst man gör läsarna är att skapa en tidning som försvårar läsandet.

Det stämmer det Jan Helin sa i går i Medievärlden, att läsarna inte skull märka någon skillnad. Om det inte vore för ett uppslag där Jans medarbetare berättar om förändringen. Ingen dramatisk ändring alltså, men tillräckligt för att vara ett stort plus i kanten.
Enda minustecknet blir för textboxarna med färgad bakgrund. De flesta har inga problem att läsa detta, men tillräckligt många läsare har problem för att jag skulle avstå.

När Aftonbladet nu lovar att inte förstöra bilderna med störande svårlästa rubriker eller infälld grafik, då vinner de min respekt. Om de nu orkar upprätthålla den ordningen. Den finns nämligen många redigerare som gillar att leka, särskilt när semestervikarierna tågar in på redaktionen.

Det som är mest störande är att en del redigerare inte verkar läsa den egna tidningen. Då skulle man inte upprepa samma misstag om och om igen. Det senaste halvåret har jag till exempel retat mig på vissa av ST:s featuresidor. Brödtext inkopierad i bilder med mörka bakgrunder.  Helt hopplöst att läsa. Är det ingen redigerare som har upptäckt det?

Under min tid som designansvarig på Sundsvalls Tidning var sånt helt förbjudet.

Observera att jag tycker att ST i övrigt har en fräsch och tilltalande design. (Men i just det här fallet var det bättre förr🙂

Texter och rubriker i bilder gör inte bara läsningen svårare. Det förstör ofta även bildens innehåll.

Texter på färgade plattor försvårar också läsarna. Särskilt för de omkring 10 procent av den manliga befolkningen som har någon form av färgblindhet. (Jo, det drabbar mest män, har något med x- och y-kromosomerna att göra). Eller den del av läsekretsen som har nedsatt syn.

Därför är det befriande att höra Jan Hellin säga:
”Det är rubrikerna och redigeringen som ska fånga läsarna. Inte de effekter man kan få till med layoutprogrammen.”

Det applåderar jag, i alla fall när det gäller den vanliga nyhetstidningen. Om man sedan tar ut svängarna och fläskar på med färgplattor, tiltade bilder och diverse fräcka layout-effekter i biprodukter som Klick eller Nöjesbladet med flera – det är en annan sak. Sådana produkter som är en annan sorts läsupplevelse, dom ska vara lite stökiga.

Jag ägnade en bra stund av förmiddagen på Kulturmagasinet i Sundsvall i dag och bläddrade igenom ett flertal lokaltidningars helgtidningar. Det är ju där man brukar ta ut svängarna. Glädjande nog hittade jag inga exempel liknande de nedanstående.

OK, det är inget stort problem. Det är bara att hoppa över en sådan sida, vilket jag garanterat inte är ensam om. Jag bara undrar för vilka man gör en sådan redigering?

Jan Helins förhoppning är att AB ska bli bättre på kontraster. Det är helt rätt tänkt, en kontrastrik typografi underlättar läsningen och kontraster i layouten lockar till läsning.

ST 9 februari 2012

ST 9 februari 2012

ST 12 februari 2012

ST 12 februari 2012

ST 30 oktober 2011

ST 30 oktober 2011

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, nyhetsdesign, tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s