Thomas Peterssohn, så gör du processen kort med Mittmedia!

Det här blir med största säkerhet mitt sista inlägg kring Mittmedia på länge. För det första finns det ju ingen inom koncernen som har lust att ta någon debatt om tidningarnas framtid. För det andra blir det bara mer och mer tråkigt. Man blir bara deprimerad av att kommentera den negativa händelseutvecklingen. Istället kommer jag att satsa mina krafter på att leta guldkornen i medievärlden och tipsa om allt positivt som händer runt om i världen. Och det kommer jag att göra på en ny blogg som heter NewsGrid och samtidigt testa det nya bloggverktyget Tumblr.

MEN … som sagt var, det senaste beskedet från Mittmedias nye vd Thomas Peterssohn kan inte få passera opåtalat. I Medievärlden den 10 januari berättar han om det kommande förslaget att slå ihop dotterbolagen i koncernen. Olyckskorparna som har kraxat länge kring utvecklingen, (inte bara jag alltså) får nu vatten på sin kvarn.

Thomas Peterssohn tycker att samordningen mellan bolagen i koncernen går för långsamt:
”Bolagen är organiserade som helt självständiga enheter. Det är inte önskvärt eller rimligt. De olika bolagen har olika organisationer, rutiner och synsätt. Vi måste skapa en bolagsstruktur som stödjer samordning istället för att försvåra den”, säger han. Och vidare:

”Varje bolag har sin egen strategi och historia. Jag vill ha en strategi.”

Att ytterligare krav på centralisering skulle komma är knappast någon överraskning, men att visa sig så totalt okänslig och ointresserad av en dynamisk lokal utveckling, det är högst förvånande. Därför Thomas Peterssohn ska du få sex handfasta råd.

Så här gör du processen kort med Mittmedia! De två första punkterna på denna lista kan du ju redan bocka av.

  1. Ta bort den lokala förankringen genom att centralisera alla kundtjänstfunktioner, (nästan klart).
  2. Försämra kontakterna med annonskunderna genom att centralisera annonsproduktionen, (klart).
  3. Sänk kvaliteten på redigering, layout och bildjournalistik genom att centralisera sidproduktionen.
  4. Försämra den journalistiska kvaliteten genom att successivt föra över sport, nöje och feature till ett produktionsbolag, gärna lokaliserat utrikes i något land med billig arbetskraft.
  5. Sparka alla vd:ar och tillsätt en publisher på varje ort.
  6. Sedan kan du ta det sista drastiska steget, nämligen att skapa en enda tidning ”Mittmedierna” eller ”Mittlandet” med lokalredaktioner på de största orterna inom MM:s spridningsområde.

Sedan kan du vända blad i väntan på nya nedläggningsuppdrag.

Är dom här sista punkterna något jag hittat på själv?
Nej helt enkelt en sammanfattning av farhågorna som ventilerats länge av de som varit mest kritiska till toppstyrningen.

Punkt.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i tidningsliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s