WebView – ett prisbelönt koncept – men alldeles för tidigt

Läser på Medievarlden.se att TU ska ta fram en egen QR-generator för att hjälpa mediehusen att hantera det nya verktyget för en mer interaktiv tidning. Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!

Det här är ju inget nytt nämligen. Redan 1999 fick undertecknad pris i en tidningstävling för ett koncept med liknande teknik. Då var det streckkoder och sifferkoder (bland annat via sms) som gällde.

Tänk att det ska ta så lång tid innan svenska tidningar är på banan. I exempelvis Japan har den här tekniken länge varit etablerad. Även om det nu handlar om QR-koder, som i princip gör samma sak, men där koden kan varieras i mycket större utsträckning.

Aftonbladet försökte 2009 med sitt Tagga, ett experiment som AB snabbt kallade en succé men som tog ut fort. Denna kommentar till AB:s ”skrytartikel” har nog satt fingret på viktigaste anledningen till att systemet dog. Ingen annan ville haka på. Mönstret känns igen, (se nedan).

Nedanstående artikel har tidigare publicerats på BDU.NU.

WebView – ett prisbelönt koncept

WebView var föregångaren till Aftonbladets Tagga

WebView var föregångaren till Aftonbladets Tagga

På SND-kongressen i Köpenhamn 1999 fick jag ett pris (delad andraplats) i den internationella tävlingen ”Tomorrows Newspapper Contest”. Mitt bidrag var en snabbläst tidning i liggande A4-format kallad Right Now. Men grejen var den att i tidningen fanns en teknik för att koppla innehåll i tidningen till inneåll på webben. En kod i tidningen länkade till olika typer av dokument på nätet. Det var en streckkod för läspenna kombinerat med en sifferkod som man kunde knappa in som sms i mobilen.

Taggad av alla positiva kommentarer åkte jag hem och övertalade vännen Rolf Bäck med it-företaget Ntech att tillsammans starta ett företag som skulle utveckla den här tekniken. Rolf nappade på idén och så startade vi företaget WebView. Namnet och loggan hade jag redan skapat och registrerat i samband med att jag gjorde mitt bidrag till tidningstävlingen.

Vid den här tiden togs ett par, som jag såg det, helt felaktiga beslut på ST när det gällde vår it-strategi. (Jodå, jag fick tillfälle sedan att flera gånger säga ”Vad var det jag sa”. Men det är en annan historia). Det här ledde i alla fall till att jag tog tjänstledigt och satsade helt på WebView AB.

Jag mottogs väl när jag åkte landet runt, eller Norden runt rättare sagt, och presenterade vårt system, som tagit några månader att bygga. Men tyvärr så hamnade vi mitt i vinddraget efter den spruckna it-bubblan. Riskkapitalister och affärsänglar som tidigare stått på kö efter nystartade it-företag var nu som bortblåsta. Och hos medieföretagen blev det samma svar som jag fick höra flera år senare när jag kom med konceptet med Alfafamiljen. ”Jättebra idé, men vi har så mycket nu. Du får återkomma.”

Nu var det väl kanske lika bra att det tog stopp där. För när tungviktaren Aftonbladet (jodå, jag hade varit hos dem med), några år senare kom med sitt system Tagga så var det ju samma grundidé, bara med en annan typ av kod.

Att Aftonbladet system floppade berodde nog inte så mycket på tekniken, utan mer på innehållet. Det motsvarade helt enkelt inte läsarna/kundernas förväntningar. (Jodå, jag vet, för jag var naturligtvis snabb att tanka hem Tagga-appen och börja använda den. Men det varade inte länge eftersom utbudet var så dåligt).

Flera liknande system är ordentligt etablerade bland annat i Japan. Men här hemma blev det en flopp.

The concept newspaper RightNow

The concept newspaper RightNow

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, internet, nyhetsdesign, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till WebView – ett prisbelönt koncept – men alldeles för tidigt

  1. typografborg skriver:

    Du hade rätt då, fast för få förstod att använda det. Det kostar på att ligga i framkant. QR koder tillsammans med snygga, smarta, lösningsbaserade mobillsajter tor jag kan vara en väg till att göra både redaktionellt maerial och annonser mera relevanta för läsaren. Det finns ett stort utrymme att fortfarande göra bra design, bra funktion, något som tidningar borde vara bra på. Detta tillsammans med kunskap om läsare och annonsörer behöver utvecklas.

Kommentera

