Tack för all positiv respons! (Fortsättning följer)

Självklart var det med viss vånda och noggrant övervägande jag publicerade artikeln  ”Centraliseringen hotar affärerna i Mittmedia” här på min blogg och på Medievärlden.

Därför är det särskilt skönt med alla positiva kommentarer som bekräftar den kritik jag ger uttryck för i artikeln. (Läs några av reaktionerna här nedan). Eftersom jag under lång tid kritiserat utvecklingen internt på ST, och som jag nämnde samlat material och kommentarer kring detta, så kändes det som ett nödvändigt avslut i min bloggserie ”Uppbrott”.

Det jag fortfarande är förvånad över är att man inte tog vara på kritiken som förekom internt. Trots att det var uppenbart att de flesta ogillade utvecklingen. Bland annat hade jag själv skrivit ett mycket kritiskt inlägg på vår interna utvecklingsblogg. Ett inlägg som togs bort av företagsledningen. Motiveringen var att där skulle bara utvecklingsidéer finnas.

Om företagsledningen vetat vilka idéer som frodades utanför ledningsgruppen skulle de blivit förvånade. Med lite mer sydländskt temperament i huset kanske utvecklingen sett annorlunda ut. Ett par av förslagen var:

  • Vi samlar de bästa, tar med oss kunderna och startar en ny tidning.
  • Om vi blir tillräckligt många kan vi kräva att få ta över tidningen själva, annars säger vi upp oss.

Det fanns många fler intressanta interiörer som skulle kunnat redovisas i sammanhanget. Men det får räcka så här. Det finns säkert ingen anledning att addera något mer eftersom budskapet inte kan misstolkas och eftersom alla kommentarer hittills varit till stöd för min artikel.

Jo, det var förstås en anonym kommentar på medievarlden.se som angrep mig personligen för att jag skulle slösat bort en stor del av ST:s pengar på ”läsplatte-projektet”. Någon som uppenbarligen inte har en aning om att detta inte var ett ST-projekt utan ett TU-projekt där ett tiotal tidningar ingick. Jag har mina aningar om vem den anonyma rösten är, eftersom jag känner igen tongångarna när det gäller personliga påhopp.

Hur som helst, här är några av kommentarerna till artikeln:

Olle Boman:
Oförmåga och maktfullkomlighet hos centrala ledningsfunktioner har inneburit rasering av framgångsrika lokalstyrda företag. Sammanfattningen är utmärkt.
(Kommentar på medievarlden.se)

Anonym via Twitter:
Vi är många i Mittmedia som nickar instämmande efter att ha läst detta. Förutom att PC:nissarna är kassa är de också dyrare.

Anonym via Twitter:
Jag borde ha läst ditt inlägg innan jag läste nye koncernchefens första skrift. Där hymlar han inte om att nästa centralisering är redigeringen. Jag kan bara citera XX ”Fan vad bra vi hade det på ST.” Jag kommer aldrig förstå hur detta är besparingar.

Anonym via Twitter:
Det är väl knappast någon hemlighet att de som jobbar med Polopoly hela dagarna inte är helt nöjda.

Anonym via Twitter:
Bra text om stordriften i koncerner. Känner igen det obehagligt mycket från UNT vs NTM.

Sofia Mirjamsdotter:
Tack.
(Kommentar på medievarlden.se)

Anders Olsson:
Precis samma utveckling inom NTM-koncernen. IT styr och ställer men inget blir bättre. Tvärtom. Dyrare och sämre funktionalitet.
(Kommentar på medievarlden.se)

Dessutom har många länkat vidare till artikeln och sist men inte minst de tack och kommentarer jag fått via mejl. Om du själv har mer att tillföra så tveka inte att höra av dig. Naturligtvis ett stenhårt källskydd om du vill vara anonym. Allt material är ju av intresse när historien om MM-tidningarna ska skrivas. Det vill säga när tidningsnedläggningarna börjar.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i Sundsvall, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tack för all positiv respons! (Fortsättning följer)

  1. Lars Nordström skriver:

    Kul att följa din blogg om utvecklingen för vår kära ST. Här kan man faktiskt hålla med om det slitna utttrycket: ”Det var bättre förr.”
    Lubbe

  2. Ping: Ett svar utan svar av Sören Andersson | Boströms Blogg

Kommentera

