[Uppbrott 7] Landets största mediecenter kan försvinna

[Uppbrott 7]

ST:s mediecenter 2006. En filmupplevelse med fem filmdukar.

En av delarna i ST:s mediecenter 2006. En filmupplevelse med fem filmdukar.

Över 20.000 personer har besökt ST:s mediecenter sedan starten 2001. Men nu är det slut, eller …?
Att Sundsvalls Tidning inte skulle driva mediecentret vidare efter flytten från Stenstan, det förstod vi som jobbat med mediecentret ganska tidigt. Något som naturligtvis är väldigt tråkigt eftersom det var en fantastiskt bra kontaktyta ut mot läsarna, men främst mot eleverna på gymnasierna i Sundsvall med omnejd. Det här är nog en av de tråkigaste konsekvenserna med ST:s flytt.

Det kan dock finnas en annan lösning. Förhandlingar har pågått med Sundsvalls kommun och Norrporten om att driva mediecentret vidare, men med delvis annat innehåll. Mer av Sundsvalls historia än specifikt ST:s historia. Bara att hålla tummarna, för att skrota detta vore en stor förlust och kapitalförstöring.

ST:s mediecenter byggdes för att kunna ta emot studiebesök på ett lite mer spännande sätt än de vanliga rundvandringarna i ett kontorslandskap som lika gärna skulle vara försäkringskassan.

Till mediecentret kom gymnasieklasser, studiecirklar, föreningar och företag. Och alla har gått därifrån med en positiv bild av företaget. Under de år jag haft ansvaret för verksamheten har jag möjligen träffat en handfull personer som varit missnöjda. Men då har det varit personer som redan från början tydligt visat sin negativa inställning gentemot tidningen.

Ibland har det varit gymnasieelever som kommit dit, för att som de trott, gå på ett tråkigt studiebesök. Det har inte dröjt många minuter innan de ändrat attityd. Och avslutningen där de ”leker journalister” och provar på att redigera en förstasida av Sundsvalls Tidning har alltid varit lika populärt.

De första åren var vi 9-10 personer med olika arbetsuppgifter på ST som delade på ansvaret som värdar. De flesta medarbetare på redaktionen. De senaste åren, i samband med att personalstyrkan minskade, decimerades det till två personer, jag själv och Mattias Grossby. Båda verksamma på privatmarknadsavdelningen. Och när jag nu slutade den 1 april i år så blev Mattias ensam.

Att sköta verksamheten på en person och när man själv jobbar i en annan del av stan går naturligtvis, men är inte helt lätt. Men knäckfrågan är egentligen att det blir för dyrt att driva ensamt om ST ska betala hyra för lokalerna till den nya ägaren av det före detta ST-kvarteret.

Därför har det under hela våren och sommaren funnits hopp om en fortsättning. Det har förts diskussioner med några andra intressenter om att driva mediecentret vidare tillsammans och göra det till en turistattraktion med hela Sundsvall i centrum, och inte enbart Sundsvalls Tidning. Det är bara att hålla tummarna för att detta lyckas, för att skrota allt detta, som är en investering på omkring 9  miljoner kronor, vore verkligen synd.

Landets största mediecenter skrev jag i rubriken. Och det är faktiskt sant. Ett tiotal tidningar, där ST är den nordligaste, driver mediecenter i olika varianter. Och STs är det till ytan största med drygt 500 kvadratmeter. Dessutom är det ingen av de andra tidningarna som har den historievandring i sex stationer som ST har.

Det enda som kan mäta sig i storlek är väl Tekniska museet som också har ett mediecenter kallat Studion där skolklasser kan publicera nyheter i tidning, radio, tv eller på webben.

För de flesta besökare har besöket på drygt en timme gett en aha-upplevelse när det gäller tidningens förutsättningar och arbetssätt. Både ungdomar och vuxna har fått sig en nyttig lektion i mediekunskap och några som kommer att sakna detta är naturligtvis främst gymnasielärarna både från Sundsvall och kringliggande kommuner.

Nu har mediecentret stått i träda ett halvår. Det är bara att hoppas på att det finns en fortsättning för denna unika samlingspunkt.

Omkring 60 procent av besöken i ST:s mediecenter var gymnasieklasser.

Omkring 60 procent av besöken i ST:s mediecenter var gymnasieklasser ...

... men en stor del av besöken var också pensionärsföreningar, studiecirklar, föreningar och företag.

... men en stor del av besöken var också pensionärsföreningar, studiecirklar, föreningar och företag.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i nyhetsdesign, Sundsvall, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s