SND STL #3 Gamestorming istället för brainstorming

Något som återkom gång på gång under konferensen är vikten av utveckling även i tuffa tider. De medieföretag som tror sig kunna spara sig ur krisen är snart historia.

Huvudtalare på lördag var Dave Gray, välkänd inom mediaindustrin för sina verktyg för att utveckla och stödja kreativitet och innovation på alla typer av arbetsplatser. En del verkar bekant eller liknar det jag själv kommit i kontakt med under tiden på Sundsvalls Tidning. Men det viktiga med Dave Grays arbete är att han samlat och utvecklat ett 80-tal olika verktyg för just strategisk utveckling. Han kallar det själv för ”Gamestorming: A Playbook for Innovators, Rulebreakers and Changemakers”

Att just innovatörer, barriärbrytare och förändringsprofeter är det som behövs inom tidningsbranschen råder det knappast någon tvekan om. Förhoppningsvis är det i alla fall några som tar till sig en del av Dave Grays verktyg. Eller kanske helst engagerar denne dynamiske idéspruta till att komma och stöka om i verksamheten. Den som vill veta mer om detta eller stjäla lite idéer kan gå till Daves webbplats Gamestorming

Han nämnde bland annat en ”post-it-session” som lett till en utveckling för Cafékedjan Starbucks (de som introducerade riktigt kaffe i USA). Någon kom upp med idén att man skulle ha kaffemuggar med en streckkod som innehöll information om ditt favoritkaffe, betalinformation (kaffekonto) och annan personlig info som till exempel registrerade antal koppar och därmed bonus.

Starbucks fick nys om denna idé, fick efter lite sökande tag i personen som kommit med idén och utvecklade den tillsammans med honom.

En av Daves grundidéer är att: ”Allting startar med energi, det gäller att underhålla lågan och strukturera energin”.

”Go from factories to collaboratories!” uppmanade han.

Lördagen ägnade jag för övrigt åt sessioner kring redaktionella trender, samt kring visuella verktyg på webben, (här finns helt fantastiska verktyg, helt gratis).

Som så många gånger förr på SND-konferenser och liknande så kommer de riktigt goda idéerna i mötet med enskilda människor. Mötet med entusiastiska visionärer i kreativa miljöer och vilda diskussioner. Där fick jag ytterliga bränsle till en av mina nya idéer kring … nej, kanske jag inte ska avslöja det ändå.
Inte för att jag är rädd att någon ska stjäla mina idéer. Det verkar inte vara så många som vågar vara lite ”wild and cracy” längre. De flesta tidningar här hemma liksom i USA rullar på i gamla hjulspår. Vi får väl se om någon nappar på det här …

Hedras den som hedras bör

Även i SND-sammanhang ger man cred till de som gjort sig förtjänta av extra upmärksamhet. ”Lifetime Achievement Award” delas inte ut varje år, utan enbart när man hittat någon eller några som verkligen förtjänat detta. I år delades utmärkelsen ut till två personer:

Roger Fidler

Roger Fidler

Roger Fidler, mannen som kom med den första visionen om en läsplatta och i det sammanhanget myntade begreppet ”The Tablet”. Den vision han skapade på Knight Ridders Design Lab i Colorado resulterade i en film, som naturligtvis numera ligger på YouTube. Du hittar den här. Själv fick jag en VHS-kopia av filmen av honom på en SND-konferens just det året, 1994, i Kansas City. En film som jag spelat upp i olika sammanhang ett antal gånger när det blev tal om den här nya tekniken.

Gayle Grin

Gayle Grin

Gayle Grin, för hennes insatser i tidningsdesign för Kanadensiska tidningar. ”Genom sin entusiasm och outtröttliga arbete har hon varit till inspiration för många”, sägs det bland annat i motiveringen.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i nyhetsdesign, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s