SNDSTL #1: Have more fun!

Var inte så tråkiga och överdrivet seriösa! ”Have more fun!” Det var budskapet till tidningarnas nyhetsredaktioner, från Tim Harrower under första dagen av SND kongressen i St Louis, Missouri.

Väldigt mycket på årets SND-konferens handlar om läsplattor eller surfplattor (tablets säger man här). Jag har inte följt allt, det finns så mycket annat att intressant att lyssna till. Men först ut i var tablet-veteranen Roger Fidler som redan i mitten av 90-talet skapade den först visionen av framtidens tidning, Det var på Knight Ridders Desgin Lab i Boulder Colorado. Den film de tog fram finns naturligtvis på YouTube.

Regina McCombs, från Poynter Institute, gav oss först lite siffror kring användandet av mobiltelefoner, som bland annat visar att i HongKong är mobilanvändningen 150%. Precis som i Skandinavien är det många som har fler än en mobiltelefon.

När det gäller användningsområdena för mobilerna så ligger sökning efter information och nyheter i topp, förutom att ringa förstås. Inga nyheter direkt.

Roger Fidler bekräftar Reginas siffror, genom de enkäter han gjort åt Donald Reynolds Journalism Institute. Den undersökningen visar även att mediakonsumtionen via tablets är mycket hög, det handlar då om både nyhetessajter och magasin. Det välskrivna reportaget gärna med bilder ligger i topp när det gäller journalistik i detta media.

Med Fidler på scenen hade jag förväntat mig lite mer framtidsversioner, men det här var mest siffror. En del finns här: RJIonline.org

Intressant när det gäller ”tablets” är att två dagar innan konferensen här i St. Louis levererade Amazon.com nyheten att man kommer med en platta som kan bli ett riktigt hot mot Apples iPad. Amazons nya platta heter Fire och ska börja säljas i november. Den har liknande funktion som iPad, men är något mindre och har ingen kamera. Men priset ligger under hälften mot iPad, $199 (cirka 1.800 kr).
Operativsystem blir Android.

Bara en av de många siffrorna som presenterades den här dagen:
iPad har just nu 69% av marknaden av tablets, 7-12 % av invånarna i USA äger en surfplatta eller läsplatta av något slag.

Tim Harrower, är nog mest känd för att ha skrivit ”The handbook for newspapers designers”.

Hans budskap på SND STL var ”Have more fun!”

Budskapet var att de flesta tidningar är för tråkiga, redaktörerna för rädda för att skoja till det och allt för tyngda av ett seriöst ansvar. ”På många redaktioner är ”fun” en svordom.

”Have more FUN, give the readers more fun,” var hans budskap för att rädda kvar och locka nya läsare. Han gav ett antal exempel på annorlunda designlösningar och hur man kan trolla till innehållet eller skapa element som får läsaren att stanna upp. De 50 cd-skivor med Tims presentation, som han delade ut efteråt, försvann snabbt, innan knappt halva publiken hunnit lämna salen.

Lars  Pryds, redaktör för SNDS Magazine och AD hos Berlingske Nyhedsmagasin, visade exempel på Skandinavisk magasinsdesign, mycket hämtat från årets Best of Scandinavian News Design, redovisat land för land. Ämnet var ”In cold Scandinavia Magazines are hot.”

”Vi har bra bilder och typografisk finess,” menade han och visade exempel på detta. En del exempel finns på pryds.com/

Visst är magasin i ropet i Skandinavien, särskilt med tanke på de som satsar på välgjorda reportage som Filter.  Men jag tycker nog att det hettar till mer när det gäller design i exempelvis Spanien, Portugal och Sydamerika. Skandinavisk magasinsdesign är lite mer cool och med ”grafisk finess” som Lars uttryckte det.

Läs mer på sndstl.com/

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i internet, sociala medier, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till SNDSTL #1: Have more fun!

  1. Ping: Kliv upp ur de gamla hjulspåren Sören Andersson! | Boströms Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s