Därför tog Blocket över tidningarnas annonsmarknad [Uppbrott 6]

Så såg Blocket ut de första åren när annonseringen var gratis.

Så såg Blocket ut de första åren när annonseringen var gratis.(Klicka för större bild).

[Uppbrott del 6]

Är det någon som tror att Blockets framgång kom som en överraskning för de svenska mediehusen? Glöm det.

Att Blocket.se i stort sett tog över marknaden för rubrikannonser, eller eftertext-annonser som det också kallas, det skedde medan tidningshusen satt handlingsförlamade. Orsaken var bland annat för långsamma beslutsprocesser, för dålig samordning och sist men inte minst tron att vi trots allt skulle kunna bevara vår affärsmodell kring eftertextannonserna.

Blocket var gratis från början, sedan tog man blygsamma 20 kronor per annons. Annonscheferna såg på sina fortfarande inkomstbringande annonssidor och trodde de skulle överleva konkurrensen. En grov felbedömning.

Hur kan jag vet det? Jo, jag satt mitt uppe i den process som skulle kunnat rädda tidningarna. Ett samarbete som efter många år ledde fram till det som nu kallas Lokus. Men när väl Lokus var på plats, då var det för sent. Då hade Blocket sedan länge dominerat marknaden. Att sedan det på webben starkaste medieföretaget köpte Blocket kom knappast heller som någon överraskning.

”Räddningsaktionen” från tidningarnas sida började som ett lite löst samarbete under namnet Tidningsnätet. Den 11-12 mars 1998 träffades en arbetsgrupp från Tidningsnätet i Göteborg för att ta ställning till om respektive tidning skulle köpa in sig i nybildade Citygate. Företaget som skulle rädda våra annonsmarknader.

Kombinationen webb och papperstidning var ju egentligen oslagbar. Särskilt med tanke på att man lätt kunde bygga ett rikstäckande varumärke genom annonser i många lokala dagstidningar. Men någonstans på vägen så gick det snett.

Egentligen gjorde man två misstag, prissättningen och varumärket.

Fel pris

Att vara så radikala att man försökte slå Blocket med deras egna metoder, det var för djärvt. När jag tittar tillbaka i dokumenten från den här tiden och ser vilka priser man bollade med så inser man varför det inte fungerade.

Även om en del tidningar erbjöd gratis webbannons så var priset på annonsen i tidningen fortfarande för hög för att man skulle kunna konkurera ut Blocket.

”Vi kan väl inte börja ge bort annonserna? Var ska vi då ta igen de miljoner som privatannonserna ger oss i dag?” Det var en vanlig reflektion från annonschefer på morgontidningarna. Då förstod man inte att dom miljonerna snart skulle försvinna ändå.

Det hjälpte inte att vi som jobbade aktivt med webbutveckling varnade för vad som var på väg att hända. När Blocket 2002 började ta betalt, då skulle vi slagit tillbaka. Det mest effektiva, för att säkra marknaden för privatannonser, hade varit att göra som Blocket gjorde. Gratis till en början, och sedan när vi hade kunderna börja ta betalt.

Flera varumärken

På de första mötena med Citygate skissades på system för bilmarknad, bostadsmarknad, arbetsplatsmarknad, privat köp och sälj, traditionell utbudsannonsering och en tjänst för aktie- och fondmarknaden.

Egentligen var det här som problemet skapades. Därför att man skissade på ”Smartjobb”, ”Bil-X”, ”Bilöverskott” och ”Fondstar” (nu Morningstar). Ett flertal olika varumärken alltså.

Tyvärr var det här som i så många andra projekt, det var tekniken som var det intressant. En fristående reklambyrå skulle säkert direkt ha pekat på det omöjliga i att på detta sätt försöka konkurrera med Blocket.

Hur insikten om detta till slut ledde till skapandet av varumärket Lokus det vet jag inte. Då hade jag redan lämnat sammanhanget och teknikerna hade tagit över.

Visst, på senare tid har Lokus blivit mer och mer etablerat och tidvis har tidningarna hyffsat många annonser genom ett bättre samarbete. Men huvuddelen av denna typ av annonser går ändå på Blocket. Inte ens de egna medarbetarna är solidariska med tidningarna. Vill man snabbt sälja något så är det Blocket som gäller. Att tidningarna nu skulle kunna ändra på detta och återta den förlorade marknadsandelen, det är nog en utopi. Då ska man komma fram med en alldeles unik ny lösning på läsarnas säljbehov.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i internet, reklam & pr, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Därför tog Blocket över tidningarnas annonsmarknad [Uppbrott 6]

  1. Ping: Kliv upp ur de gamla hjulspåren Sören Andersson! | Boströms Blogg

  2. Niclas skriver:

    Jag håller inte helt med, visst blocket dominerar marknaden något fruktansvärt, men vore det inte för nischade smarta alternativa marknader, tex http://begagnadeskolbocker.se så skulle man fortfarande tycka att blocket är mordernt. Det är de inte.

  3. jens vagland skriver:

    Hej!
    Kul att se hur blocket såg ut från början! Jag har tagit fram en tjänst där de företag som annonserar i dagstidningar kan exponera sina annonser digitalt så att de som inte hinner läsa alla sidor i alla tidningar kan få en överblick på annonsutbudet. Tjänsten är fortfarande i beta och vi har bara smyglanserat för att testa hur den funkar. 14 dagars exponering är gratis, väljer man att ha en längre exponering än så så kostar tex en extra vecka 260:-(ett år 3 600:-). Och då hamnar man ”överst”. Hälften av intäkten går till den tidning som annonsen var införd i! Andra bra grejor är att rubriken till varje annons är sökbar på google.
    Kolla in adscan.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s