En trotjänare talar ut [Uppbrott 2]

[Uppbrott del 2]

Hela 38 år på Sundsvalls Tidning, det har han avverkat, Ronny Österlund som ägnat sitt yrkesliv åt abonnemang och distribution på företaget. ”Visst blir det vemodigt att lämna när man gått innanför dessa väggar så många år. Men samtidigt är det så mycket som händer nu att det känns helt rätt med ett uppbrott,” säger han.

Ronny Österlunds far Karl-Erik ansvarade i mitten på 60-talet för distribution och abonnemang och erbjöd Ronny ett sommarvikariat på budcentralen. En budcentral som nu kallas för kontorsservice men som hela tiden legat på samma plats i ST-huset. Men det var på blytiden och den gamla tryckpressen av märket König Bauer låg nere i källaren, det som senare blev först motionsrum och sedan relaxavdelning. På den tiden hämtade tidningsbud och distributionsbilar sina tidningar vid en utlastningsplats väster om entrén vid Trädgårdsgatan.

”Jag fick sommarvikarat i tre – fyra år senare ett längre vikariat på distributionsavdelningen. Efter skolan, jobbade jag fyra månader på SCA och efter lumpen blev det ett jobb ledigt på ST. På samma avdelning som jag vikarierat på, nämligen distribution Så nu har jag varit här i 38 år”, berättar Ronny.

”Det har ju hänt mycket, framförallt när det gäller teknik på den här tiden. Från adressplåtar till microfish och sedan datoriseringen. Jag minns när Tommy Teir och jag åkte ner till Falun för att se på ett nytt abonnemangssystem och fick se datorskärmar för första gången och man tänkte hur ska det här fungera …”

Ronny fyller 60 år i år och har lön från företaget i ett och ett halvt år framåt. ”Sedan funderar jag på att ta ut pension vid 62 eller 63”, förklarar han.

”Så för min del är det ett gynsamt läge. Det är värre för mina arbetskamrater som är några år yngre. De har fler år kvar på en arbetsmarknad som kanske inte ser så ljus ut för deras del.”

Att ha blivit övertalig är inget som gör att Ronny har några ”hard feelings” mot företaget.

”Jag vet att jag har gjort ett bra jobb och det är säkert rätt att satsa på yngre personal,” säger han.

”Själv har jag sett framemot detta eftersom jag varit så inställd på det en längre tid. Men samtidigt blir det naturligtvis vemodigt eftersom man gått innanför dessa väggar så länge.
Det har varit ett fantastiskt företag att jobba åt, och det är väl därför man har varit kvar så länge. Men det är ju också mycket som förändrats. Det är svårt att hänga med i alla snabba teknikförändringar, även om vi har en bra kunskap i grunden.”

Nu är det ju inte bara tekniken som förändras snabbt. Även organisatonen genomgår omfattande förändringar. Telefonsväxel och kundtjänst har flyttat till Falun. Annonsproduktion har flyttats till Söderhamn och Östersund.

Det är därför så många i Sundsvall tvingats lämna sina jobb i Mediehuset ST. Några har fått nya jobb i Söderhamn och Östersund, men de flesta är nu ute och söker något nytt.

Hur har ni på kundtjänst reagerat på centraliseringen?

”Företaget förlorar ju en lokalkännedom som de i Falun inte besitter. Dom vet inte hur det fungerar här och inte var alla små orter ligger. Men dom har ju varit upp hit för att lära sig om oss, och det var ju taggade tjejer så dom kommer säkert att göra ett bra jobb även om det kommer att bli problem i omställningen. Dom har ju 17 tidningar att hantera.”

När Ronny nu lämnar ST så kommer fritiden att gå åt till att pyssla om huset och framförallt stugan mellan Viksjö och Kramfors, tillsammans med fru Kerstin som är sjukpensonär.

”Där ligger vårat paradis vid en liten sjö ett par mil in i skogen. Där tillbringar vi så mycket tid vi kan från det att snön har smält fram till långt in sent på hösten. Jag gillar ju att snickra och pula på. Och i sjön finns öring, röding och aborre och ett fantastiskt fågelliv runt sjön.”

Ronny Österlund som lämnar ST:s kundtjänst för att bland annat ägna sig åt den vackert belägna sommarstugan i Ångermanland.

[Nästa artikel: Landets största mediecenter försvinner]

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i Sundsvall, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

