Uppbrott i Mediehuset – en institution försvinner [Uppbrott 1]

[Uppbrott del 1]

1939 flyttade ST in i det här huset, den 1 juni i år flyttar man ut. Redan har flaggorna på taket börjat falla.

1939 flyttade ST in i det här huset, den 1 juni i år flyttar man ut. Redan har flaggorna på taket börjat falla.

Det är många känslor som rör sig på min arbetsplats (Mediehuset ST) dessa dagar. Flera medarbetare gör eller har gjort sina sista arbetsdagar här – naturligtvis med blandade känslor.
Många av de som jobbar kvar ser fram emot att nästa år få flytta till moderna lokaler, medan andra frågar sig Vad blir priset, när vi inte längre finns i centrum?

Är det tillåtet att bli lite nostalgisk?

Efter drygt 25 år inom samma väggar är det utan tvekan så att det känner på att flytta ut från detta traditionstyngda hus. Nu behöver ju det i sig inte vara något negativt, tvärtom. Det kan finnas uppenbara fördelar, inte enbart att vi får nya och mer rationella lokaler.

Ofta hör man också när det gäller vissa negativa företeelser att ”det sitter i väggarna”. Då kan det vara bra med en nystart. Helt nya förutsättningar, men också helt nya utmaningar.

”När vi får nya rationella lokaler”, skrev jag. Nu är det ju inte riktigt så, jag flyttar nämligen inte med till det nya. Redan för några år sedan skrev jag på ett avtal om att sluta sommaren 2011. Nu är det ju inte så att jag tänker sluta jobba. Jag har flera nya spännande projekt på gång i en egen firma – men mer om det senare.

De jag känner mest för just nu är de som tvingas sluta och inte direkt har ett jobb att gå till. Alla kanske inte har lika många år som jag i huset. Men det spelar ingen roll. Fem, tio eller tjugo år, det är ändå tufft att lämna en arbetsplats med bra arbetskamrater och där man blivit väl omhändertagen. Borta är dom trevliga personalfesterna och veckorna i ST-stugorna i Storhogna. Men att stå helt utan jobb måste ändå vara tuffast.
Nu vet jag ju att flera av dem som slutat är driftiga personer som säkert kommer att hitta nya jobb.

Att jag själv blev kvar så länge, trots erbjudanden om annat, beror utan tvekan på att mina arbetsuppgifter ständigt har förändrats. Ständigt nya uppdrag och utmaningar har gjort det svårt att hoppa av. Men nu är det dags. Och sanningen är att det avtalet skrev jag på redan innan turbulensen med all centralisering inom koncernen började.

När jag anställdes som redigerare på nattredaktionen 1984 var det ändå inte första gången jag jobbade i ST-huset. Redan på blytiden, det vill säga före 1969, fick jag min först lön, då i kontanter i ett brunt kuvert. Sedan provade jag på ett antal olika jobb innan jag landade i ST-huset igen. Men det är en annan historia.

Det är klart att ST varit en institution där i parken intill Stadshuset. Under många år totalt dominerande på de lokala mediemarknaden. Kanske att den där känslan av institution blev lite för stark många gånger. Så när omvälvningen på mediemarknaden kom var det inte alltid helt lätt att ändra riktning. Det ska jag ge exempel på i kommande artiklar i denna serie.

Men just nu är det två saker som upptar mycket tid på ST. Dels naturligtvis förberedelserna för att börja trycka på landets modernaste dagstidningspress. Dels förberedelserna för flytten till Bolagsverkets gamla lokaler vid Norrporten Arena.

Vad man än säger om fördelarna med flytten så finns det, åtminstone känslomässigt nackdelar. ST är inte längre i centrum på samma sätt. Det blir inte lika enkelt att stanna till med bilen utanför för att lämna brev, tävlingssvar eller uträtta andra ärenden.

Själv kommer jag också att sakna de trevliga dialogerna med folk som stannar till utanför ST:s skyltfönster för att läsa i de gamla tidningarna. Häromdagen pratade jag med två av stans Lapplisor (förlåt – parkeringsvakter heter det väl). De uttryckte samma sak som många andra. ”Här stannar vi ofta till och läser, det kommer vi att sakna”.

Det blir en stor utmaning för Mediehuset ST att ändå stå i centrum för kundernas uppmärksamhet, trots att man flyttar ut från Stenstan.

[Nästa artikel: En trotjänare talar ut]

Varje dag kan man läsa dagens datum av ST för flera årtionden tillbaka. Mnga stanar till här varje dag.

Varje dag kan man läsa dagens datum av ST för flera årtionden tillbaka. Många stannar till här varje dag.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i Sundsvall, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

