Design 2000-talets konkurrensmedel

Illustration från magasinet Wired

”Därför blir design 2000-talets konkurrensmedel på konsumentmarknaden” Det var rubriken på ett av de mest intressanta  seminarierna under TU:s Branschdagar i Stockholm. Seminariet innehöll två talare, en från Sverige och en från USA. Deras budskap var dock samstämmigt och både visade mycket tydligt att rubriken har relevans.

Först ut var medieanalytikern och skribenten Olle Lidbom, Vassa Eggen.
Han konstaterade att beställarna av grafiska produkter, vare sig det handlar om print eller digitalt, ofta har dålig kunskap i designfrågor. Olles uppmaning var ”Bygg varumärke med god design. Låt det sedan synas i allt från hur säljaren ser ut när han/hon går på säljmöte och till slutprodukten”.

Att design är ett mycket starkt konkurrensmedel framför allt hos yngre konsumenter är något många företag missat.

”Design är ett sätt att uttrycka sin livsstil. Det gör man genom varumärken. De blir en indentifikationssymbol.
När det gäller tidningsbranschen är det ett faktum att bra design skapar lojala läsare,” konstaterar Olle Lidbom. Han skickar också med en rekomendation till medieföretagen:
”Designfrågorna måste hamna högre upp i organisationerna”.

Olle Lidbom menar också att, trots den kritik han har, så ligger de svenska dagstidningarna långt före de amerikanska beträffande design.

”Amerikanska dagstidningar är formmässigt dåliga produkter, det kan vara en anledning till att de är i fritt fall när det gäller upplaga och lönsamhet.”

Däremot får de svenska dagstidningarnas webbar stark kritik. Olle Lidbom menar att de har ett formspråk på rätt låg nivå. De är mer koncentrerade på att få tekniken att fungera än att få fungerande användargränssnitt och design.

Nya dagstidningen ”i” i Portugal, tryckt på bestruket papper, har ett intressant sätt att göra ettan. Man har en väldigt stor variation i hur ettan görs, ändå ett enhetligt formspråk.

Läs även Olles egen bloggpost i ämnet: ”Mer kreativ dagstidningsform + dåliga amerikanska dagstidningar”.

Under samma rubrik rymdes även John Grimwade, Graphics Director på Condé Nast Travel i New York. Ett förlag med magasin som Wired, Vouge, Vanaty Fair, Glamour, Golf Digest, Traveler med flera.

John Grimwade visade exempel på hur man jobbade för att få slagkraftig design, bland annat på magasinens omslag. Men en stor del av hans presentation koncentrerades kring en stor variation av informationsgrafik. Man kan inte bli annat än avundsjuk när man ser vad som går att åstadkomma i den vägen när man har tillräckligt med resurser. Det är en gamla nyhetsgrafikers våta dröm att kunna gör grafik av det slag som John visade upp.

Som de flesta andra talare på den här konferensen kommenterade han naturligtvis även design för iPad. Och konstaterade att magasinsformatet passar utmärkt för publicering på iPad, men inte bara rakt av utan att tillföra något:

”Man kan inte publicera ett magasin på tablet som iPad utan att ha nytt innehåll, exempelvis interaktiv grafik.”

När det gäller den kreativa processen fram till alla de utmärkta grafiska illustrationerna som John visar så säger han det jag hört så många andra illustratörer och tecknare sagt. Men som kanske låter lite konstigt för en del med tanke på att datorn är det huvudsakliga arbetsredskapet. Men det tål att upprepas: ”Starta alltid med en idéskiss på papper”.

Och så visar John Grimwade exempel på några stora tänkare och deras skissböcker. Isac Newton, Leonardo Da Vinci och Charles Darwin.

Han betonar också att, ”Grafik handlar inte om att vara konstnär, utan om att ha bra idéer.”

Han tipsar om Chrisjordan.com – en amerikansk bildillustratör med fantastiska illustrationer.

En fantastisk illustration av Chris Jordan

En fantastisk illustration av Chris Jordan

En fantastisk interaktiv illustration som visar antalet operationer för bröstförstoring varje månad i USA under 2006. Gå hit och klicka på bilden.

På Johns webbplats johngrimwade.com, finns exempel på hans egen nyhetsgrafik, samt en länk till alla bilderna från Johns föreläsningen på SNDS 2010 i Oslo i samma ämne.

Dagstidningsdesignen måste bli mer visuell.

När vi på Sundsvalls Tidning för några år sedan lät några gymnasieelever på medieprogrammet och dåvarande högskolan designa morgondagens dagstidning så fick vi något som totalt skilde sig från befintliga dagstidningar. Det visuella språket var fängslande och annorlunda.

Med tanke på det nuvarande fragmenterade medielandskapet finns det all anledning att diskutera hur journalistiken ska utvecklas och förändras, men första steget är att skapa produkter som är verkligt lockande. Det är här vi måste utveckla, inte enbart den visuella journalistiken (nyhetsgrafik, bild, film och presentationsteknik), utan hela det visuella intrycket.

Ett exempel ur tidningen som ett par elever på medieprogrammet skapade.

Ett exempel ur tidningen som ett par elever på Medieprogrammet i Sundsvall skapade.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, internet, reklam & pr, tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Design 2000-talets konkurrensmedel

  1. Ping: Kliv upp ur de gamla hjulspåren Sören Andersson! | Boströms Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s