Branschdagarna del 2: Betalmurar hindrar den goda journalistiken

Mark Finney – försäljningschef på brittiska the Guardian berättar att nätversionen, , har 36 miljoner läsare över hela världen. Målsättningen för the Guardian är att vara den mest spridda oberonde rösten i dagstidningsvärlden. ”Det är vårt mål, inte att ge ägarna bättre utdelning”.

Mark Finney menade att betalningsmurar är ett hinder för att utveckla journalistiken och de interaktiva kontakterna med läsarna.

”En av de stora nyheterna i fjol, hanterade en av våra konkurrenter på ett traditionellt sätt när det gäller att presentera dagstidningsnyheter. En story som levde vidare i omkring en vecka.

Vi gjorde något helt annorlunda. Vi lämnade ut allt material för att få input från våra läsare. Det är så vi vill jobba. Mer live direkt med läsarna, mer sociala, mer närvarande.” förklarar han.

Guardian.co.uk har tre olika modeller för samarbetet kring sitt innehåll. Läs mer om dessa tre modeller i Tomas Perssons rapport på NodeOne.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i internet, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s