Branchdagarna del 3: Läsplattor och tablets – hur påverkar de journalistiken och affärerna?

Malin Pica, är projektledare på TU och den person på Tidningsutgivarna som följt utvecklingen av e-papper och läsplattor från starten av det första projektet. Hon inledde den här sessionen med att konstatera:

  • Vi kan inte låta bli att engagera oss i dessa nya mediekanaler.
  • Konsumenterna avgör vad som blir flipp eller flopp.
  • Innehållet är avgörande, det spelar ingen roll vilken tekniken är, följ alla.
  • Det går att ta betalt för unikt innehåll!

På den sista punkten fick hon genast medhåll av IDG:s mobilchef Pontus Jeppson.
Han berättade hur man inom IDG jobbar med att integrera och utnyttja de nya mediekanalerna. Just nu är det tre viktiga huvudspår:

1: En nyhets-app för produkter med publiceringstempo. Här är det aktiv, linjär, framåtlutad läsning som gäller och en teknik för att ge bra överblick.
Appen kostar 38 kr/mån eller 299 kr/år, dessutom tar man in pengar på annonser och sponsorer. En lanseringssponsor får exklusivitet i tre månader.

2: Magasins-app
För produkter med månadsmagasin i grunden, först ut är MacWorld.
Helt naturligt blir det här mer tillbakalutad och utforskande läsning och större vikt vid form, inspiration och överraskningar.
Priser i nivå med printprodukterna.
Pontus Jepsson berättade också att man inte med automatik flyttar över alla annonser från tidningen till appen. Annonsen för appen säljs separat som en egen produkt.

3. Det går att ta betalt, fastslog Pontus och strategin är en kombination av annons- och läsarintäkter. På IDG kommer man inte att göra som vissa andra publicister, nämligen bara ta betalt för appen en gång och sedan får man alla nya nummer av publikationen gratis.
– Vi kommer alltid ta betalt, alltid återkommande betalningar.
– Våra Pilotprojekt lär oss vad marknaden vill ha och vi koncentrerar oss inte enbart på en sorts läsplatta. Det vi lär av iPad kan vi utnyttja i andra kanaler som kommer senare.

Christer Klingborg, iT-chef Helsingborgs Dagblad berättade om samarbetet mellan HD, NWT och Citytidningarna kring utvecklingen av en iPad-app.

Nyss hemkommen från Ifra Expo i Hamburg var han fascinerad över att alla utställare där hade lösningar för iPad.

Han berättade att läsare av HD ringt och velat ha tidningen från ett visst datum, ”Men jag vill ha den digitalt.”

”Med vår iPadapp kan vi uppfylla det kravet och dessutom ta betalt.”

Det kostade 15.000 kronor per tidning att utveckla appen och hittills har man fått in 10.000 kr i intäkter.

”280 spersoner har laddat ner någon av våra tidningar – lösnummer eller prenumeration. Vid den svenska lanseringen av iPad kommer vi dessutom att höja priset.”

Framtiden har oändliga möjligheter, menar Christer Klingborg.
”Men se till att satsa på en teknik som kan anpassas till flera olika läsplattor.”

Nils Öhman, DN digital, försökte med konststycket att berätta så mycket som möjligt utan att avslöja några affärshemligheter.
En projektgrupp har jobbat i sex månader med ett utvecklingsprojekt för läsplatta för DN.

Han betonade från start att ”Detta är inte dagstidningens frälsningen, men vi har fått en ny chans”.

Riktmärken för DN:s projektgrupp har varit:

  • Gör inte kopior, gör något nytt och innovativt.
  • Att försöka kombinera läsvärdet från papper och livekänslan från nätet.

En av de egna slutsatserna av projektet är att tekniken är en utmaning, men även kan vara  en fälla. Det är lätt att förföras av teknikens möjligheter.

Även Nils Öhman höll med om att det går att ta betalt: ”Våra tester visar att läsarna är beredda att betala”.

Några kommentarer från den avslutande paneldebatten:

Sören Karlsson, HD: Det tar för mycket resurser för vanliga lokaltidning att skapa attraktivt nyhetsinnehåll för iPad. Vi måste göra något enklare.

Pontus Jeppson: Det behöver inte kosta så stora pengar. Med de verktyg som finns kan även lokaltidningarna vara med på detta.

Nils Öhman: Brittiska tabloiden The Sun har två varianter, en pdf-version som är anpassad till iPaden och en iPad-app som är en strippad version av innehållet. Överraskande nog väljer fler pdf-versionen, trots att den är mer svårnavigerad.
Han håller också med Pontus Jepsson: När verktygen blir bättre så kommer det inte att kosta så mycket att publicera.

Sören Karlsson: Vi kan inte skapa en parallell organistion för att göra en iPad-tidning. (Nils: Inte heller på DN kan vi det). Vill vi vara ett massmedium så blir det svårt att ta betalt. Framtiden är gratis!
Pontus och Nils håller inte med om detta.

Christer Klingborg: Det kommer att finnas gratisflöden, men det kommer också att finnas mervärden som det går att ta betalt för.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i datorer, internet, nyhetsdesign, tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s