Tidningsutgivarnas Branschdagar: Print och Padda i fokus

What newspapers got to do to shape up its act. Det var rubrken för Tyler Brûlé , mannen som skapade legendariska Wall Paper. När han intar scenen berättar han att ha inte har någon powerpointpresentation, något som annars är standard nuemera. Han kör helt analogt.

Istället för en datorpresentation har han en pappkartong på scenen med prylar som han plockar fram efterhand för att prata om eller illustrera det han säger. Rätt befriande med någon som inleder genom att överraska i det sammanhanget.

”The system is broken”, deklarerar han. I och med den digitala utvecklingen men också sättet som tidningarna har utvecklats på. ”Det går tillbaka till 90-talet när tidningarna var mer intresserade av vad fokusgrupperna sa, än vad man själv trodde på. Om du ger en grupp läsare lite presenter, kaffe och kakor så kan du få dem att säga vad du vill.” Det var hans slutsats av den tidens medieutveckling.

En lätt överdrift skulle jag vilja påstå, men det är ju alltid tacksamt att raljera med det förflutna när man har facit på hand.

Tyler ägnade också en hel del tid åt att dissa Apples iPad. Enligt honom kommer den inte att revolutionera våra affärsmodeller. Trots det så finns hans nya flaggskepp Monocle på nätet. Menför Tyler är det papperstidningen som gäller i första hand.

”Jag tror att det kommer att finnas en vaksamhet mot att bli beroende av en enda leverantör, alltså Apple. Därför finns det en risk att den nuvarande Ipad-hypen kan vara en bubbla,” förklarade han. ”Vi måste koncentrera oss på att utveckla innehållet, inte låsa oss vid en enda teknisk kanal!

Det är naturligtvi en helt riktig analys, framför allt att det inte är tekniken som ska styra. Däremot är jag fortfarande övertygad om att de många övriga medierna som satsar på innehåll för läsplattor gör rätt. Tekniken och prylarna kommer att skifta, men det kommer att vara en betydande kanal för nyheter, information, tjänster och underhållning inom bara ett par år.

Vi ger ingenting gratis, däremot satsar vi på events och mervärde och har egna butiker där vi säljer våra magasin. Monocle finns i dag i 85 länder och som ökade annonsintäkterna med 18% och upplagan med 22% förra året.

Sessionens moderator Anna Serner ställde den naturliga frågan: ”Hur kan du översätta ert framgångskoncept till den lilla lokala dagstidningen, era läsare är en mycket speciell välbärgad grupp?”

”Det vi gör med events för att skapa ett deltagande och en dialog, det är något som kan göras även lokalt. Skapa en bra relation till era läsare”, blir hans korta konkreta svar.

Unga japaner författar på mobilen –20,5 miljoner böckersålda

Andra talare ut var Marco Koeder, om det japanska mobilundret. Han berättade bland annat att 50 % av alla japaner med mobiler surfar med flat rate, det vill säga ett fast pris. Därav den stora framgången.

Succesfaktorn i Japan är en mix av information, underhållning och möjligheten att uttrycka sig och delta i olika sociala grupper på nätet. När det gäller varifrån förtjänsterna kommer så kommer över 60 % från transaktioner/betalningar via telefonen.

Ett viktigt redskap är att förstå de olika tidszonerna hos mobilanvändarna. ”In between zoon” är tiden när man är på väg till och från olika egna aktiviteter. ”Golden zoone” däremot är den tid man är hemma då man i Japan använder mobilen mest för de viktiga funktionerna, vid sidan om att telefonera.

Något som är signifikativt för den japanska marknaden är också att användarna använder mobilen som skrivmaskin. 20,5 miljoner exemplar har sålts av böcker och seriemagasin skrivna på mobiltelefoner.

Att sälja virtuella ägodelar i den digitala världen är en annan framgångsrik affärsmodell.

Ett av Marco Koeders handfasta råd när det gäller att utveckla applikationer för telefoner och läsplattor ENKELHET med många utropstecken. Han tog Nitendo som exempel och visade hur de gått från komplexa spelkonsoller till de med extremt enkla användargränssnitt. Exempelvis Nitendo Wii som har en styrenhet som ser ut som en enkel fjärrkontroll.

Han menar att medieföretagen måste ta intryck av vad Nintendo gjort. I det sammanhanget har Marco också siffror på hur många felsatsningar som görs i den mobila världen. Sånt som är för krångligt eller helt enkelt för dåligt.

• Endast 20 % av applikationerna i mobilen används.
• 80 % av de pengar som satsats på appar har varit bortkastade eftersom de inte köps eller används.

Till de flesta föreläsningarn på Branschdagarna finns 2-3 så kallade side-kickers. Experter i olika ämnen som kommenterar eller ställer frågor efter föreläsningen. Här är några av sidekickernas kommentarer till Marcos föreläsning.

Anna Körnung – Veckans Affärer: Befriande att han har sin utgångspunkt i användaren, inte i tekniken.

Morris Packer, Bonniers Medialab: Nu är konsumenterna där även i Sverige. Mobilundret har redan hänt. Gör enklare tjänster. Gör en app som inkluderar en väckarklocka. Vi har sett att många användare av TV4 Play är inne på söndag morgon.

Matias Palm-Jensen – Entreprenör: Tyvärr är vi inte där än när det gäller det som är den viktigaste tillväxtfaktorn i Japan. Där har man som konsument möjligheten till flat rate (fast pris) på en rimlig nivå.

Hör Marco Koeder berätta på YouTube.

Efter Marco Koeder entrade Ulrika Saxon från Bonniers scenen och berättade om projektet för att skapa innehåll i någon kommande läsplatta. Det var långt innan iPaden fanns. Trots det lyckades man så bra att den första applikationen Popsci (magasinet Popular Science) togs fram som det bästa exemplet på magasin för iPad när den presenterades första gången av Apples vd Steve Jobs. Detta trots att man bara hade ett par månader på sig att utveckla appen.

Ulrika Saxon berättade att magasinen man gör för iPad har en tydlig början och ett tydligt slut, men ändå i ett flöde istället för linjär bläddring.

SNDS-konferensen i Oslo förra veckan så kom samma uppmaning från flera talare. ”Sluta med ”klipp och listra”, publicera inte gammalt innehåll i digital form.”

Här tänker Bonniers helt tvärt om. Man skapar inte ett nytt innehåll, utan paketera om befintliga magasin till en ny kanal. ”Därför måste vi ha ett bra och rationella verktyg”, säger Ulrika.

Några tips på vägen för de som vill göra samma resa:

  • Håll magkänslan vid liv.
  • Maximal mängd research för att utmana magkänslan.
  • Var ödmjuk för nya problem och utmaningar kommer hela tiden.
  • Lyssna och lär från kunder och annonsörer.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i internet, nyhetsdesign, sociala medier, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s