Mark Porter: Flash har betytt mycket för att skapa interaktiv informationsgrafik

[SNDS Oslo 2010 – rapport 3] Mark Porter, editorial designer, GB.

Som så många andra talare denna konferens så pratade Mark Porter om iPad och iPhone. Han poängterade att med den lilla läsytan i mobiltelefonerna så har designen väldigt liten betydelse. Något som naturligtvis ändras när iPad och liknade enheter blir mer och mer vanligt.

Han försvarade även Adobes Flash-teknik, som fått en hel del kritik bland annat från Apples Steve Jobs.

– Flash har betytt mycket för att skapa bra interaktiv informationsgrafik, konstaterade Mark Porter.

Han nämnde The Guardians iPhone app som ett bra exempel. Den är konstruerad så att läsaren kan skapa sin egen förstasida. Det vill säga bestämma vilken typ av nyheter som ska prioriteras och i vilken ordning de olika avdelningarna ska finnas i innehållsförteckningen.

Mark har samma invändningar mot utvecklingen för mobla enheter som Juan A Giner. Nämligen att det som tidningarna publicerar är för mycket ”klipp och klistra” eller automatiserade flöden från redan existerande innehåll för print och webb.

”The form is in the object” Den typ av användarvänlighet som Apple gör så bra, sa Mark Porter.

Det som gör att vi nu har något som närmar sig läsning på papper och glättade magasin är den helt fantastiska skärmen.

Det finns naturligtvis en risk i detta när man överför en snygg pappersdesign till iPad. Man tänker fortfarande papper. Här måste man tänka om helt och skapa sidor som är direkt anpassade för den nya digitala miljön som har så många möjligheter.

”Att försöka återskapa känslan från papperstidningen med bland annat samma typ av spaltindelning blir bara förvirrande.”

Den stora utmaningen är att skapa något som väcker uppmärksamhet i en helt ny miljö av små ikoner och då tävlar vi inte bara med andra nyhetskällor utan allt annat

– Möjligheterna som tablets ger oss är enorma, tyvärr är det inte många som lyckats i detta jobb än så länge, konstaterade Porter.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, nyhetsdesign, tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s