Integrera eller dö!

[SNDS Oslo 2010 – rapport 4]

Integrera eller dö! Det var budskapet från Juan Antonio Giner en av världens mest inflytelserika designkonsulter. Med konsultföretaget Innovation har han ett kontaktnät och erfarenheter som går utanpå det mesta i branschen.
När han säger integrera så menar han inte det vanliga jobbet mellan print och online. Hans uppmaning är att skapa ett helt nytt nyhetsflöde med utgångspunkt från allt det mobila och framför allt iPad och iPhones.

Men Juan A är starkt kritisk till den nuvarande utvecklingen för iPad. Inte pågrund av ”paddan” som sådan, utan på grund av att mediehusen inte fattar vad det handlar om.

Juan A Giner menade att de flesta iPad-applikationerna från tidningarna var skräp.

Juan A Giner menade att de flesta iPad-applikationerna från tidningarna var skräp.

”Tidningarnas applikationer för iPad är skräp, Time Magazine får bara 1,5  betyg av läsarna på en skala på 5,” förklarar Juan A Giner.

Anledningen är att ingen vill betala för klipp och klistra. Det mesta som publiceras nu är sånt som kommer direkt från online eller printeditionerna.
”Tidningarna vill inte investera. De flesta väljer att använda automatiserade produktionsflöden, men ingen läsare vill betala extra för det som finns fritt på webben,” konstaterar Juan A.

”Om vi som medieföretag inte gör något så göra andra företag det, för iPaden har en enorm potential, så de som vill kan göra fantastiska saker”, säger han.

Han tar livsmedelsföretaget Kraft food som exempel. De har utvecklat en applikation, iFood, för iPhone och iPad med tusentals recept. Något som man kunde förväntat sig att någon av gourme-magasinen skulle göra.
På samma sätt är det förlaget Lonely Planet som har den mest framgångsrika resewebben – inte något av tidningsföretagens resemagasin.

Juan säger att han bara sett ett medieföretag i världen som har full integration och de tjänar bra med pengar. Det är El Tiempo, Colombia Bogota som fullständigt integrerat alla tänkbara plattformar, och satsar fullt ut på de mobila plattformarna.

Mobilt internet är den snabbast växande plattformen för information och underhållning,” konstaterar han och fortsätter ”iPad är den mest revolutionerande mobila enheten som finns och det hoppfulla är att visuell journalistik kommer att dominera dessa nya redskap.”

Juan Antonio menar att krisen i skandinavisk press är att många tidningsledare inte ser vad som händer utanför den tryckta tidningen. Många tidningar kommer att dö eftersom man gör ett dåligt jobb. Inga iPad eller andra devicer kommer att ändra på det.
It’s the wine, not the bottle.
Han menar att vi helt måste förändra synen på innehållet. Skapa ett innehåll som attraherar läsarna utifrån de nya medievanor som finns nu:

  • Vi kan inte publicera nyheter som läsarna fick för 12 timmar sedan.
  • Mobilt först! Ni kan inte lyckas om redaktörerna tänker på print och online först.
  • Innehåll och kunder måste styra utvecklingen.
  • Det viktiga är att här är fokus inte på teknik utan på kunden och innehållet.

Därför är han också mycket bestämd när det gäller att hitta rätt användarvänlighet och både internt och ut mot läsarna/kunderna och kommer därför med uppmaningen:

  • Låt inte IT-folket bestämma!

Tablets, for what?
Att framtiden finns i det mobila är det ingen tvekan om och Juan Giner visar statistik på den mobila utvecklingen som övertygar. Han konstatera även att det är slående hur liten tid vi tillbringar på tidningarnas webbplatser. För New York Times är siffran 2,5 minuter per användare och gång.

Även om Juan A Giner hade en del kritik mot iPad inledningsvis så konstaterar han att iPad är den snabbst växande plattformen för mobila enheter. Enligt många bedömare i branschen kommer den att regera ett bra tag framöver. ”Detta är primärt en mediekanal, därför måste mediehusen förstå hur viktigt det är att satsa på iPad.”

Och han vet vad han pratar om hans företag Innovation har jobbat med iPadlösningar för bland andra The International Herald Tribune, New York Times, Il Corriera Dela Serra, La Gazetta Dello Sport, Toronto Star och Paris Match.

Han tror också att problemet med att iPad inte klarar Flash kommer att lösa sig snart.
”I  slutet av december kommer en ny version av Flash, som säkert kommer att eccepteras av Apple”, säger juan A Giner.

För att understryka sitt budskap om att det är mobilt som gäller så citerar Juan Giner en riktig mediakändis, Googles vd Eric Smith: ”When I say internet first, I mean mobile first. That’s where the action is. That’s where the growth is. IT’s a completely unwashed landscape.”

Juan A Giner vid SNDS i Oslo

Slutkommentar från Juan A Giner.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i grafisk design, reklam & pr, tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Integrera eller dö!

  1. Ping: Ett svar utan svar av Sören Andersson | Boströms Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s