Big newspapers are dying

|SNDS Oslo 2010 – rapport 2]


Rocky Mountain News, en av de tidningar i USA som fått ge upp. Här säger man adjö till sina läsare.

Sven Omdal, norrman numera verksam i USA, hade det föga uppmuntrade budskapet ”Great newspapers are dying”. Något som inte direkt är någon nyhet, men nu fick vi en del färska siffror som belyste problemen. Det tråkiga var att den enda lösning han levererade på någon minut i slutet av sin föreläsning inte lät särskilt trovärdig.

Sven Omdal ifrågasatte om det kommer att finnas så många papperstidningar kvar om tio år om utvecklingen fortsätter. Han konstaterade att tidningsdöden varit en utdragen process:

”Även för dinosaurierna tog det tid innan de var utrotade. Samma gäller för tidningarna, de dör, men de dör sakta sakta.”

Ingen vet hur man ska komma till rätta med problem med vikande upplagor och färre antal läsare. Man möter de ekonomiska problemen med nedskärningar och till slut finns bara skelettet kvar. Döden har infunnit sig.

– Även de stora kommer att dö, om de inte förändras drastiskt. Och det gäller även här i Skandinavien, menade Sven Omdal.

– Tidningar har säkert en lång framtid, men inte med dagens ägare. Ägarna måste tänka om när det gäller kvalitet, menade han.

Det finns ett stort antal framgångsrika nya onlineproduker, som ProPubica, Huffington Post med flera, men få som tjänar pengar eller kan betala de som skriver för dess public journalism-produkter, sa Sven Omdal som avslutningsvis trodde på nästan annonsfria tidningar med hög kvalitet.
– Bättre innehåll ger ökad trovärdighet som i sin tur ger fler läsare och bättre lönsamhet.
Det lät nästan som framtidsscenariot EPIC 2014 från Pointer institute för några år sedan. Där målade man upp en scenario där dagstidningen bara lästes av en elit i samhället, samt de äldre.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s