Har mediehusen gett upp papperstidningen?

|SNDS Oslo 2010 – rapport 1]

Generellt sett är den svenska lokala dagstidningen ”grå och tråkig” i den yngre generationens ögon. Sedan spelar det ingen roll att de flesta kan trycka färg på alla sidor i tidningen. Årets upplaga av Best of Scandinavian News Design 2010 inger inget större hopp för framtiden. I alla fall om man får tro juryns ordförande. Har mediehusen redan gett upp dagstidningen, eller har de inte förstått att ”Good design is good business!”.

Pristagare i årets upplaga av ”Best of Scandinavian News Design” presenterades under första kvällen av årets SNDS-kongress i Oslo. Society of News Design, som för övrigt fyller 25 år i år, kunde i år inte utse någon guldmedaljör. Inget bidrag motsvarade detta pris.

Juryns ordförande Flemming Hvidtfeldt utrycker det så här på SNDS webbplats:  “In this year’s competition we didn’t see the breakthrough that can give hope that the printed newspapers can regain a part of what is already lost.”

Inget hopp för framtiden alltså enligt juryn.

Var det verkligen så dåligt? Ja, han vet ju vad han talar om den gode Flemming, för han har varit juryns ordförande i 12 år nu. Självklart fanns det de som stack ut och visade prov på nytänkande och verkligt god design. Men det var allt för få.

Är det här ett tecken på att många mediehus redan gett upp striden för papperstidningen? Det kan desvärre vara så. Tidningar som vi vant oss vid att se på prispallen fanns inte med. Var fanns Bergens Tidende, Östersunds Posten och Svenska Dagbladet? Jo, Svenskan fick ett par hedersomnämnande, med det var allt. (Nu pratar vi papperstidning, för i den digitala verkligheten ser det lite annorlunda ut, där fick i alla fall DN ett par silvermedaljer).

Nog om det negativa nu. Det positiva ur svenska synvinkel var att i printklasserna tog svenska tidningar hem tävlingen, 26 priser mot närmast följande Norge som knep 17, Finland 14 och Danmark 10.

Priset ”Best in show” gick till Sydsvenskan som var den tidning som tog hem flest priser, nämligen nio stycken.

Bland de tidningar som är värda att nämna och alltså skilde sig från mängden var Norran i Skellefteå som tog tre priser i printklassen, Aftonbladet med en ovanligt annorlunda ledarsida (jag ska återkomma till bladet för ett inlägg om det motsatta, ett riktigt bottennapp för deras ledarsida samma dag som tävlingsresultaten presenterades), vidare Ilta-Sanomat för sin redesign och förstås Sydsvenskan som tog de flesta priserna.

Det återstår att se om årets kongress kan gjuta nytt mod i tidningarnas designansvariga. Jag återkommer med rapporter under hela fredagen. Finns det något hopp för papperstidningen eller är det enbart läsplattor och mobiler som gäller i framtiden?

Läs även Mikael Marklunds rapport i Medievärlden.

Silver till Ilta-Sanomat för deras redesign

Silver till Ilta-Sanomat för deras redesign

Aftonbladets sätt att visa ett twitterflöde på ledarplats gav dem pris i SNDS designtävling.

Aftonbladets sätt att visa ett twitterflöde på ledarplats gav dem pris i SNDS designtävling.

Hockeyfeber i Skellefteå gav Norran pris

Hockeyfeber i Skellefteå gav Norran pris

Sydsvenskan i Malmö tog flest priser i årets tävling Best of News Desing.

Sydsvenskan i Malmö tog flest priser i årets tävling Best of News Design.

Se hela listan av vinnare på www.snds.org.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s