Ställ politikerna mot väggen om nya tv-lagen!

Den nya tv-lagen som gäller från den 1 augusti i år (2010) är ett exempel på att lagstiftarna inte vet vad dom gör.  Man har helt enkelt inte förstått vad som hänt på nätet de senaste åren.

Det nya i tv-lagen är att den nu reglerar annonsering, sponsring, med mera även för beställ-tv, dit exempelvis webb-tv även kan räknas. Men där är det osäkert om det verkligen är så. Medievärlden skriver om detta ”Ny lag tvingar webb-tv tänka om”.

Ambitionerna från riksdagen har naturligtvis varit goda när det gäller att framförallt garantera ett bra skydd för minderåriga från sex och våld även i de nya tv-kanalerna. Men när man sedan börjar stämpla Facebook som en kommersiell kanal, då är man ute på hal is.

Axel Andén i Medievärlden beskriver utslaget i Granskningsnämnden i sin artikel ”SVT får inte puscha för Facebook”:
Granskningsnämnden anser att uppmaningarna tangerar gränsen för otillbörligt gynnande av kommersiella intressen eftersom ”de upprepade uppmaningarna i respektive inslag att besöka Facebook medförde en fokusering på forumet som gick utöver vad som kan anses vara motiverat av informations- och underhållningsintresset.”

På Twitter kom några uppgivna kommentarer från SVT-folk. ”Tack för sympatierna… det känns rätt tungt faktisk” säger en av SVT:s aktiva twittrare.

Självklart finns det kommersiella inslag på Facebook och Twitter, men att i princip stoppa ett företag från att vara aktiva i något av de sociala medierna det är bara så befängt. I vilken håla har granskningsnämndens ledamöter suttit gömda de senaste åren.

Här finns Granskningsnämndens beslut. Läs och förvånas. Hur ska man kunna dra gränsen mellan det som ska frias och det som bör fällas?

Kommentarer i ämnet finns bland annat på SSBD, samt en hel del kompletterande och nyttig länkläsning. Läs även Anna Lindbergs inlägg på Medeivarlden.se ”Hårklyverier döljer verkliga problem med journalistik i sociala medier”. Anna Lindberg som har utvecklat Norrköpings Tidningars tv-program 30Minuter och naturligtvis reagerade starkt på beslutet i Granskningsnämnden. Annas inlägg är nog den bästa kommentaren i ämnet.

Så här i valrörelsens sista skälvande timmar (nåja, några dagar har vi ju på oss), kanske det är dags att ställa politikerna mot väggen. ”Är det så här ni tänkt att det skulle bli, eller har ni inte tänkt alls?”

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i politik, reklam & pr, sociala medier, tv & radio och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s