Respekt på restaurangen

Mike Rundle (@flyosity) skriver på Twitter:

”Saw a girl pull out her iPad at a restaurant today, then checked Facebook with it.
Pro tip: if you do that, you look like an idiot.
For everyone asking why it’s wrong: it’s disrespectful to people you’re eating with. You’re a geek, not a dork. Don’t be socially awkward.”

Så sant som det är sagt och det gäller även mobiltelefoner. Hur många gånger har du inte sett en person svara i mobilen mitt i en lunch eller middag på restaurang? Och sedan sitta och ha ett längre samtal och helt ignorera sin bordsgranne.

Det kallar jag respektlöst.

Att vi in absurdum alltid ska vara tillgängliga för alla blir så fel. Om jag skulle ha telefonen påslagen när jag går på restaurang så är det ett misstag. Lika väl som vi stänger av den på bio eller konsert så borde det vara naturligt att stänga av den när vi är ute och äter.

Visst det kan självklar finnas undantag. Då man är i tjänst och har jour på något sätt så att man måste vara tillgänglig, men det är ändå undantagen. Och om man absolut måste svara i telefonen så kan man väl ursäkta sig och gå i foajén eller på gatan och prata.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i sociala medier, vardagsliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Respekt på restaurangen

  1. tolv steg skriver:

    Även jag håller med. Jag försöker tänka att jag inte har en skyldighet att alltid svara i telefonen bara för att jag råkar ha en.

  2. mattias skriver:

    Håller med. Jag har allt mer börjat stänga av telefonen.
    Framförallt stänger jag av ljudet på kontoret så mina bordsgrannar ska höra och störas av min telefon.

    Måste jag ha telefonen igång när jag träffar någon så säger jag till om det innan.

Kommentera

