Den bluffen gick inte Newzglobe!

Läs nedanstående konversation mellan en annonssäljare för den svenska versionen av Newsglobe.com. Det är ett häpnadsväckande sätt att försöka ragga annonskunder. Minst lika häpnansväckande är chefredaktören Bengt Hermeles svar när han konfronteras med sin annonssäljares oetiska metoder.

En marknadsansvarig på ett större företag i landet blev tidigare i veckan uppring av en tjej från företaget Newzglobe. Följande samtal utspann sig:

– Ja Hej det här är från Newsglobe är det bra idag?
– Vem var det jag talade med sa du?
– Ja Lisa igen, vi pratades vid i maj, då du köpte en annons i vår katalog.
– Nej, jag har inte talat med dig tidigare och jag har inte beställt nån annons.
– Jo jag pratade med dig, Elisabeth. Jag skickar info igen.
– Nej det kan du inte göra för man kan inte skicka nått igen som man aldrig skickat och vi är inte intresserade.
– Jo men jag skickar det igen.
– Nej det kan du inte göra för man kan inte skicka nått igen som man aldrig skickat och vi är inte intresserade.
– Ja men jag skickar det nu i alla fall.
(KLICK)

Elisabeth kollade upp numret på nätet och fick tag på chefredaktören Bernt Hermele.
Hon frågar om det är en riktig tidning han jobbar för och vad det är för skumma annonssäljare de använder sig av.
– Det vet han inget om (vilket jag ju hoppas är sant) eftersom de ”inte har något med annonsavdelningen att göra” (!).
– Jag tipsar honom om att han kanske borde göra en artikel om att de själva tydligen arbetar på samma sätt som de bluff-företag tidningar skriver om med jämna mellanrum, men det är han inte intresserad av, berättar Elisabeth (fingerat namn).
– Han tycker att jag ska ringa Aftonbladet istället …

Man kan just undra hur många stressade marknadsmänniskor som gått på den finten? Berätta gärna.

Bernt Hermele med en bakgrund bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, Resumé och senast på Realtid.se, fick 55.000 kronor i månaden för att ta jobbet som chefredaktör på Newsglobe. Och han hann knappt sätta sig på chefredaktörsstolen förrän han hamnade i hetluften. Inte för ovanstående metoder, utan för att ha avslöjat en av dem som anmälde Wikileaks-grundaren Julian Assange för våldtäkt. En uppmärksamhet som Hermele nu drar stora växlar på, bland annat med rubriken And the hunter becomes the hunted. I den affären har åklagaren nu lagt ner den ena förundersökningen och den andra har omvandlats till ofredande.
Att det blev så får man en viss förståelse för när man läser Resumés redogörelse för hela händelseförloppet, redovisat efter att man granskat utredningsmaterial och källuppgifter och kartlagt hur historien växte fram. Läs: Så föddes ett världsscoop – Assange-affären dag för dag.

Men debatten lär fortsätta. Mest sansat, resonerande och klokt skrivet kommer från Joakim Jardenbergs tangentbord när han den 22 augusti kommenterar under rubriken Om Julian Assange och skillnaden mellan Expressen och Wikileaks.

Röster med en delvis annan infallsvinkel kommer bland annat från Robert Rosén på Utkiksbloggen och Sofia Mirjamsdotter på mymlanthereal, hon har två inlägg här och här.  Kloka och erfarna mediemänniskor båda två som för ett resonemang som är väl värt att läsa. Även om jag känner en stark tveksamhet till Roberts resonemang att alltid snabbt publicera. Men i det avseendet är jag väl skadad sedan mina tidiga år i branschen med en nyhetschef som ofta sa ”Vi kör grejen, vi tar andra sidan av saken i morgon”. Eller de upprepade gånger på senare år jag som redaktör för spalten Tidningsliv, fått samtal från upprörda läsare som exempelvis säger ”Varför kör ni den där snyfthistorien, om ni bett socialtjänsten att häva sekretessen så hade ni fått en helt annan bild av hela historien”.

Så nog kan det där med eftertanke och några extra kollar många gånger vara på sin plats, vare sig det rör sig om lokala scoop eller världsscoop.

Läs även Staffan Doppings inlägg på Medievärlden om Assange-affären. Han skriver inledningsvis:

Nyhetsklimatet 2010 är otåligt, febrigt, kortsiktigt. ”Han är ju anhållen! För våldtäkt! Polisen jagar honom, vad väntar vi på? Publicera!”

[Uppdaterat]

Dagens Media har koll på bakgrunden till Newsglobe:
Newsglobe utreds för mångmiljonfusk.
Ment.se byter namn till Newsglobe.
Ment drar kunderna till domstol.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i pressetik, reklam & pr, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Den bluffen gick inte Newzglobe!

  1. Ping: Redaktionschef misstänkt för ekobrott | Svensson

  2. Ping: jardenberg kommenterar – 27 Aug, 2010 — jardenberg unedited

  3. Ping: Korta klipp – 27 August 2010

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s