En tveksam twittrares bekännelse

Det är bara att erkänna, jag känner mig ofta lite vilse i twittervärlden.
Eller kanske snarare frustrerad. Därför att jag inte orkar eller hinner twittra i samma takt som de verkliga essen i sammanhanget.

Det är synd, för twittrande ger så mycket, men hur ska man hinna med allt?

Det ska erkännas, att kvaliteten varierar, men de jag valt att följa brukar för det mesta inte göra mig besviken. Dyker det upp någon ny twittrare som ser intressant ut så ser man ganska snart av dennes twitterflöde vilken typ av konversation som är aktuell. Då är det lätt att säga bu eller bä.

Varför då tveksam och frustrerad?

Jo, jag blir i viss mån avundsjuk på de som twittrar hela tiden, från morgon till kväll. Samtidigt undrar jag är de aldrig offline?

Om jag åker upp till fjällen en helg med min käresta, då vill jag naturligtvis ägna henne min uppmärksamhet till 100 %. Inte sitter jag då framför brasan och twittrar.

Går vi på restaurang och jag gärna skulle dela med mig på Foursquare eller Gowalla var jag är och att jag ätit en toppenmiddag – så tar det stopp direkt när jag plockar upp mobilen. Bordsgrannarnas blickar säger allt: ”Vilken oartig typ som sitter och sms:ar när han är ute på middag med en sån snygging”.

Lika svårt har jag att börja twittra från en konsert, den vill jag uppleva helhjärtat tillsammans med de övriga personerna på konserten. Samtidigt läser jag med stor behållning andras konsertrapporter, som exempelvis Robert Roséns twittrande från konserten med Leonard Cohen nyligen. (Han heter @RobRos på Twitter, Robert alltså).

Tillfällena är många där jag egentligen skulle vilja twittra, men där det sociala sammanhanget sätter spärrar. Man vill ju inte att de sociala medierna ska göra att man blir asocial (!).

Varför då inte skippa hela grejen?

Nej, därför att fördelarna överväger. Jag får så otroligt många tips och idéer från många av dem jag följer. Samtidigt är det perfekt att använda sina twitterkompisar som bollplank. Som exempelvis Joakim Jardenberg gör på ett föredömligt sätt.

Nyligen jobbade han på en text om framtidens medier för sajten 2022.nu. Naturligtvis kom det ett tweet där Jocke bad om hjälp med att kolla texten:

Joakim Jardenberg: Någon som vill hjälpa mig att snabbkolla 10K tkn till 2022.nu medan jag skriver klart slutet? DM:a

Och hjälp fick han förstås. (DM betyder direct message, alltså någon skickar ett direktmeddelande till Jocke som ingen annan ser).

Just det där med att man inte ser allt som diskuteras är ett annat problem. Jag ser mina vänners diskussioner och inlägg, men inte vad deras vänner sagt. Det är som att vara med i en diskussion men bara höra några av de medverkande. Visst jag kan välja att följa alla nya som dyker upp, men då får jag ju ännu svårare att hänga med i allt somm sägs …

Samma sak gäller på Facebook. För inte så länge sedan klampade jag in i som en elefant i en porslinsbutik i en diskussion som en av mina vänner hade i den infekterade burka-frågan.

Men samma vän (inte bara på Facebook) råkade själv ut för en smärre storm när han kritiserade sin gamla arbetsplats. Det blev så infekterat att han valde att avsluta diskussionen utanför Facebook.

Jodå, jag kommer att fortsätta finnas både på Twitter och Facebook, bland annat för att hämta insperation och tips för den här bloggen. Abonnera gärna på nya inlägg via rubriken här till höger.

Appropå tveksamheten till Twitter. Läs även Gert Frosts Twitter och tålamodet (han länkar även till några andra inlägg i samma ämne) samt Joakim Jardenbergs kommentar till Frost.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i sociala medier, vardagsliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

