Är tidningen värd mer än Spotify?

[UPPDATERAD]

Det kan bli problem för tidningarna att ta betalt på  nätet. Medieanalytikern Olle Lidbom tar upp frågan i en av sina senaste krönikor i Resumé (finns bara i papperstidningen). Han frågar bland annat ”Är Blekinge Läns Tidning mer värd än Spotify?” Detta med anledning av att det är billigare med ett årsabonnemang på Spotify än ett år på Blekinge Läns Tidning på nätet.  Olle Lidbom avslutar: ”Inget ont om Blekinge Läns Tidning, men där någonstans blir absurditeten tydlig”.

Den senaste trenden i tidningsvärden har ingenting med utveckling av innehåll eller design att göra. Nej, det handlar om att sätta upp betalväggar för materialet på nätet. Jag skrev om det här i mitt förra blogginlägg från PK debatten på Mittuniversitet i mars.

Den ena tidningen efter den andra testar olika former av betallösningar. Anledningen är uppenbar. Eftersom den prenumererade upplagan är ständigt sjunkande måste man tillföra nya intäkter och annonsintäkterna från webben är än så länge för små.

Det finns, som Olle Lidbom noterar, ett antal olika betallösningar för webbtidningarna. Allt ifrån vanliga månadsabonnemang till kombinationer papper – webb eller de så kallade ”doserade modellerna”. Det vill säga, du kan läsa ett visst antal artiklar innan du måste börja betala.

Just nu har jag själv ett abonnemang med papper och webb på Sundsvalls Tidning, ett så kallat helgabonnemang. Papperstidningen fredag, lördag och söndag och den elektroniska tidningen hela veckan. Det passar utmärkt för mig. En snabb genombläddring till vardags och sedan lite mer tillbakalutad läsning under helgen.
(Jodå, jag läser andra dagstidningar också. Dagbladet har ju ingen e-upplaga så det får bli papperstidningen, och den är ju som bäst under veckan. Och sedan kommer ju en fullmatad Sundsvalls Nyheter på fredag, och så blir det ju en och annan kvällstidning, Svenskan eller DN någon gång per vecka. På webben är det mest Aftonbladet, i första hand för Sporten).

Men …

… egentligen skulle en så kallad ”doserad modell” passa mig bättre. Något som jag tror jag delar med många. Att bara behöva betala för det man läser. För även om man är en inbiten tidningsläsare så läser man ju långt ifrån allt. En del ämnen eller artiklar kan ju vara helt ointressanta.
Dessutom har man ju alltid favoritskribenter – och motsatsen. Reportar som har noll i trovärdighet på grund av sitt slarv med citat och fakta. (Finns på många tidningar och är en av anledningarna till att folk tappar intresset för tidningarna). Eller som skriver så tråkigt att klockorna stannar. Därför vore det perfekt med ett abonnemang där man har tillgång till allt, men bara betalar för det man läser.

Jag hörde det det senast från flera deltagare i en av mina s k fokusgrupper på en tidning som jobbar med att stärka relationerna med sina läsare. ”Att själv kunna välja innehåll, även på papper, det vore idealet. Om jag inte vill ha sportbilagan så väljer jag bort den och betalar mindre.”

Vart tog den personifierade tidningen på nätet vägen förresten?
Tidningen där jag själv kan skräddarsy min nyhetsvy, så den toppar med det för mig mest intressanta. Visst, det är klart jag vill bli överraskad, men ibland har jag bara tid för det där nödvändigaste.

Jo, visst det finns ett antal sajter där man kan plocka ihop sin egen webbtidning från olika källor. Men vilken vanlig dagstidning erbjuder en personligt skapad nyhetswebb?
Ska det vara så svårt? Det har vi ju pratat om sedan vi började publicera digitalt i slutet på 90-talet.

Inte ens på iPad har jag hittat någon som gör detta riktigt bra. Eller har jag missat något?

Men kanske diskussionen om papper kontra webb snart är överspelad. Kanske blir det i slutänden som brittiska Johnston Press förutspår. Deras mål är att om åtta år ska 50 procent av inkomsterna komma från de digitala produkterna (mot 5 % nu) och dagstidningarna har förvandlats till helgmagasin. Läs om detta i Medievärlden.
(Jag beskrev den här utvecklingen för ett antal år sedan, senast i ett blogginlägg 2009. Vilka tidningar finns kvar 2020?.)

Eller är det norska Fædrelandsvennen som är inne på rätt spår. Ett för allt! Ett enda abonnemang och du får alla kanaler. Läs om Fædrelandsvennens nye tilbud.

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i datorer, internet, musik, sociala medier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Är tidningen värd mer än Spotify?

  1. Det kommer alltid att finnas tjänster som kan bedömas vara viktigare, intressantare eller roligare än de man redan har. Betalda eller inte.
    Jag har all förståelse för att många tycker att Spotify är viktigare för deras liv än en nyheter från Blekinge. Men för många blekingar är BLT:s och Sydöstrans innehåll faktiskt viktigare än, ja till och med, Spotify. Och det är för dem vi gör BLTSydöstran.se.
    För övrigt är ett helt år med e-abonnemang på BLT och Sydöstran billigare än både Resumés digitala tidning och Olle Lidboms analysbrev. Så även där vinner Spotify lågpriskampen.

Kommentera

