Ingen kris sa ST:s chefredaktör

• Om man ska skära ner med minst tio tjänster på redaktionen …
• Om man tappar runt 1.000 exemplar i upplaga varje år …
• Om annonsörerna flyr till andra medier …
Har man då en kris? Inte alls, enligt Sundsvalls Tidnings chefredaktör Mats Åmvall.

Det var en av de saker som framkom under Publicistklubbens debatten i Sundsvall i torsdags (2011.12.15). I övrigt snackades det en hel del kring samordningen av ST och Dagbladet.

Själv var jag inbjuden till debattpanelen som en av de starkaste kritikerna till utvecklingen inom Mittmedakoncernen. (länkar till tidigare debattartiklarna längst ner på sidan).

Egentligen skulle jag inte alls ha tid att tjafsa om vad som händer på min gamla arbetsplats. Jag har nog mycket att göra i min nya roll som egen företagare, bland annat med uppdrag i mediebranschen. Men det är smärtsamt att se hur snabbt ett varumärke kan devalveras. Från att ha varit ett av de mest lönsamma företagen i koncernen är Sundsvalls Tidning nu det företag som går sämst.

När jag försökte poängtera de problem som ST har och som till stor del orsakats av felsatsningar i Mittmediakoncernen så viftade Åmvall bort den kritiken med att säga att man inte alls är i kris. Ändå medgav han att ST nu är det företag i MM-koncernen som har sämst lönsamhet.

Att en betydande orsak till krisen för ST ligger i Mittmedias koncernbygge, det ville inte Mats Åmvall hålla med om. Förmodligen hade han inte läst det senaste inlägget i den frågan, av Medievärldens ekonomiske krönikör Stefan Melesko. I en krönika samma vecka som PK-debatten konstaterar han följande när det gäller Mittmedias koncernbygge:

”Om vi räknar med att kassaflödet skall komma under 20 år (lång tid) blir det genomsnittliga kravet med 10 procents ränta i storleksordningen minst 47 miljoner kronor per år. Det verkar mycket avlägset. Gapet är synnerligen stort som synes. Och några övergripande synergier i koncernen är inte framträdande. Slutsatsen blir således att Mittmedia betalade ett alldeles för högt pris för Dalarnas Tidningar.”

Och vidare:

”Motiven för förvärv och fusioner kan kompensera för ett för högt förvärvspris och till slut påverka beslutsfattandet: Nämligen att bygga imperier eller monument över företagsledningarna.”

(Stefan Melesko är docent i medieekonomi vid Internationella Handelshögskolan, Jönköping, och fristående medarbetare i Medievärlden.)

Efter debatten blev det dags för frågor från publiken. Det kom nästan inga frågor alls från medarbetarna på de två tidningar det handlade om. På frågan om vad ST ska göra för att få den yngre generationen att prenumerera på tidningen hade Mats Åmvall inget konkret svar.
”Vi ska förpacka innehållet på ett nytt sätt”, sa han. Nej, nej, det handlade inte om någon omgörning, någon redesign. ”Det gjordes för ett tag sedan och det är inte aktuellt”, förklarade han.

Hur man då ska kunna ”förpacka innehållet på ett nytt sätt,” utan att ändra designen, det ska bli spännande att se.

Av hela diskussionen kring redigering och layout är det tydligt att detta ändå inte är prioriterade frågor i sammanhanget. I alla fall inte något som gynnar läsarna.
Lotte Nord, ordförande i PK Södra Norrland, reagerade på att man i den planerade nya redigeringen pratat om att redigerarna ska bli ”hanterare” som bara ska hälla in texten på sidorna.
Men egentligen är det ju enklare än så, reportrarna skriver in direkt på sidorna på förutbestämda utrymmen. Det fungerar redan i dag på många tidningar, men risken är att det blir statiska och tråkiga sidor. Om man inte har någon designansvarig som utifrån de givna ramarna kan vara kreativ och åtminstone på några sidor varje dag överraska läsarna.

En annan effekt av centraliseringen som jag pekade på är den kostsamma utvecklingen när det gäller Mittmedias it-enhet. När it-verksamheten centraliserades så skulle det innebära en kostnadsbesparing med 6 miljoner kr redan från första året. Istället har alla tidningar fått ökade it-kostnader, vilket Åmvall också bekräftade.

Till detta kommer de dolda kostnaderna som det innebär att man i produktionen inte kan använda de mest effektiva verktygen. Något som bekräftas gång på gång.

Även denna fråga viftade Åmvall bort med att ”… det är självklart att medarbetare inte ska kunna tanka ner vad som helst från nätet …”
Jo, det är naturligtvis självklart, men i det här fallet handlar det inte alls om något sånt, utan om väl etablerade program som köps via de stora it-företagen. Men det ville inte Åmvall lyssna på utan bytte ämne …

Bland det mest skrämmande i detta är att medarbetarna inte vågar uttala sig och kritisera denna utveckling. Trots att man blir mindre effektiv i sitt jobb.

Jag uppmärksammade en Twitterkommunikation för några dagar sedan där två MM-anställda ondgjorde sig över att it-avdelningens direktiv gjorde jobbet svårare. När jag kontaktade en av personerna och ville publicera denna konversation på min blogg var svaret nej. Trots att jag anonymiserat hela konversationen. Det gick inte att se vilka personerna var eller på vilken tidning de jobbade. Att det är så lågt i tak på ett medieföretag som själva kritiskt granskar omvärlden och håller yttrandefrihetens fana högt, det är skrämmande.

Här ett exempel på ett Facbook-inlägg från en  Mittmedia-medarbetare.

Många är irriterade över att tvingas in i ett system som fungerar sämre än det tidigare.

Många är irriterade över att tvingas in i ett system som fungerar sämre än det tidigare.

En av debattledarna ifrågasatte mitt bloggande som enbart gnäll från en före detta ST-medarbetare. Om det kom från honom själv eller någon i hans närhet ska jag låta vara osagt. Jag kan bara konstatera att ett sånt påstående måste komma från någon som läst min blogg dåligt eller bara någon enstaka artikel. Den som följer mitt bloggande vet att allt bottnar i ett engagemang för den journalistiska och kommersiella medieutvecklingen. Och att jag ofta lyfter fram positiva saker inom medievärlden, (Bra design är bra affärer) eller intressant projekt (Tänk om tryckfriheten inte fanns).

När det gäller de tre punkterna i ingressen så kommer den första från uppgifter i ST, den andra från Tidningsstatistik (senaste tio åren) och den tredje bekräftades bland annat av Mats Åmvall under debattkvällen när han medgav att ST har ett intäktsproblem.

Hela debatten Bambusades (det vill säga direktsändes på webben). Den finns här.
Sändningen inleddes med en intervju med en asylsökande journalist från Iran och de två tjejerna från Sundsvall Jessica Ivarsson och Sara Nyblin som startat det nya magasinet Tjejliv. Tjejliv ska vara ett alternativ till nuvarande tjejtidningar. Inspirerade av magasinet Filter har man också valt det nya modernare mindre formatet (170 x 240 mm). Paneldebatten ligger 30 minuter in i sändningen.

Debattledare var Anders Rönmark (Tidningen Ångermanland) och Marcus Melinder (Allehanda Media), båda tidningarna ingår i Mittmedia-koncernen.

Tidigare publicerade artiklar i ämnet:
Centraliseringen hotar affärerna i Mittmedia.

Kliv upp ur de gamla hjulspåren Sören Andersson.

Ett svar utan svar, av Sören Andersson.

Var Mittmedias pris för Dalarnas tidningar för högt Pär Fagerström?

Det stämmer, missnöjet pyr!

Läsa även: 300 journalistjobb försvinner!

Om Svenåke Boström

Works with; media development, graphic design, photo and art.
Det här inlägget postades i nyhetsdesign, operativsystem, Sundsvall, tidningsdesign, tidningsliv och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ingen kris sa ST:s chefredaktör

  1. Hej Fredrik,
    Tack för dina värdefulla synpunkter. Det är verkligen befriande att det är någon i ST-huset som vill vara med och debattera. Jag försökte många gånger få till en debatt kring vissa frågor, och ifrågasätta det som var tokigt. Det gick så långt att jag fick order om att rätta in mig i ledet ”Antingen är man för eller så är man emot”
    Vill också komplettera din bild när det gäller vad vi i utvecklingsgruppen gjorde och inte gjorde. För mig var ett av de viktigaste uppdragen fokusgrupperna tillsammans med Tinna. Där fick vi bekräftelse på vad jag hört så många gånger tidigare, nämligen att många läsare inte ville betala för en tidning som de bara hade tid att läsa på helgen. Lösningen på detta heter naturligtvis helgabonnemang, något som jag fick kämpa länge för att få igenom. Och när det äntligen blev verklighet så finns det där som en möjlighet, men det görs ingen reklam för det. Fråga dina vänner som inte abonnerar hur många som hört talas om möjligheten till helgabonnemang.

    När det gäller strategin för digital publicering så konstaterade jag snabbt (som så många andra medieutvecklare) att det som det går att ta betalt för är det som är mobilt. Men då måste det serveras på ett bra sätt och framför allt marknadsföras. Där hamnade vi på efterkälken på grund av det korkade systemet med Polopoly som gjorde att vi tappade ett par år av utveckling.

    Samtidigt jobbade jag med ”läsplatteprojektet”, något som gav oss väldigt bra erfarenheter och där vi var enda tidning i Norden som körde ett skarpt test med detta, som du kanske minns. Elva familjer fick under ett par veckor läsa ST varje dag på en läsplatta.
    När jag ville gå vidare och utveckla detta konstaterade företagsledningen att detta måste lyftas upp på koncern-nivå. Men där blev det stopp. Detta var inget vi skulle lägga resurser på tyckte dåvarande koncernchefen.
    När sedan iPad kom gjorde jag en ny framstöt. Fixade en provlicens för Mag+ som är Bonniers verktyg för att skapa innehåll för ”Paddan” direkt i Indesign. Men även där blev det stopp. Inga resurser fanns för detta. Detta är en av anledningarna till att jag är så kritisk till centralisering inom Mittmedia. För ST:s del har det bar betytt nackdelar.

    Vi kan väl slutligen också konstatera att utvecklingsgruppen med Tinna i spetsen gjorde en lyckad omgörning av ST till tabloid. Något läsarna frågat efter länge, men som en majoritet av redaktionen var mycket tveksamma till från början. Först efter att vi började producera ett antal provtryck så svängde opinionen på redaktionen.

    Det finna mycket mer att orda om utvecklingsarbetet, men det här får räcka för denna gång. Jag får säkert anledning att återkomma.

  2. Fredrik NIlsson skriver:

    Tjenare Sven-Åke! Jag ska inledningsvis säga att jag verkligen uppskattar din aktivitet i debatten. Att tiga är inget alternativ för den som vill åstadkomma förändring. Samtidigt tycker jag att du drar åt helsike för långtgående slutsatser när det gäller oss medarbetare. Om vårt tigande. Jag är småbarnsförälder och har annat att göra än att teoretisera på ett PK-möte mitt i Lucia- och juletid. Jag tar debatten på redaktionen istället.
    Sedan vill jag säga följande: I tio år har jag och några kollegor krävt en levande innehållsdiskussion på ST. Vi har krävt att journalistiken ska vara prio ett på ett företag som har nyheter som affarsidé. Den diskussionen har efter denna oändliga startsträcka knappt börjat tuffa i gång. Och detta sker under bilan.
    Länge var ST:s redaktion och företaget som sådant som en stor offentlig organisation, som levde i tron om att prenumeranterna på samma sätt som skattebetalarna skulle försörja oss utan annan motprestation än att vi gjorde som vi alltid gjort. Deras åsikter mättes visserligen lite taffligt ibland, men det ledde inte till någon direkt förändring. Vi kan kalla det den välmående morgontidningens dilemma.
    Visserligen genomförde en övergång till tabloid och en redesign efter det. På vägen mot framtiden uppfann redaktionsledningen dessutom en helt egen ”bubbelmodell” som redaktionell organisationsform. De idiotiska bubblorna sprack av sig själva. Som medarbetare upplevde jag själv dem som förnedrande, så länge de var intakta kämpade jag med att övertyga mig själv om att jag trots allt var anställd av en redaktion. Nu avskaffas de av Mats Åmvall. Tack för det.
    Diskussionen om det journmalistiska innehållet däremot, den sköt vi hela tiden framför oss. Under tiden skänkte vi dessutom bort allt på nätet. Helt gratis. Den som arbetar på det sättet behöver nog ingen konkurrent för misslyckas med prenumerationssiffrorna. Det löser sig ändå.
    Under alla dessa år var du dessutom välavlönad strateg på ST. Vad tänkte du? Vad gjorde du?
    Nu är vi där vi är. Jag är där jag är. Som journalist vet jag när jag gör ett bra jobb och ett dåligt. Tyvärr är det aldrig särskilt välavlönat, men när jag anstränger mig till det yttersta för att göra det som jag får lön för så ger det resultat.
    För att ST ska vara värd att betala för så måste vi fortsätta at på helt nya sätt ta reda på sånt som folk inte redan känner till och som de varken har tid eller möjlighet att ta reda på. Utan det innehållet så är vi faktiskt inte värda att betala för. Det mesta kan folk sköta själva numera på annat sätt – familjesidorna är på väg till Facebook, underhållningen finns på annat håll och så vidare.
    Jag tror att folk inte i lika hög grad kommer att lämna oss som prenumeranter om jag och mina kollegor fortsätter göra ett grundligt journalistiskt arbete.
    Eftersom detta egentligen är självklarheter så tror jag att Mats Åmvall håller med mig. Vad han har för avsikter att göra med redaktionen vet vi däremot ganska lite om än, annat än att det blir layoutstyrd redigering framöver och färre anställda. Några detaljer känner jag däremot inte till om vad han tänker göra för att vi journalister ska få så goda förutsättningar som möjligt att bidra till ST:s överlevnad och framtida välstånd vet jag däremot mindre om. I bästa fall tar han innehållsdiskussionen på fullt allvar. Han kanske till och med tycker att vi som ska göra det journalistiska fältarbetet ska få bra betalt, så att vi motiveras till att fortsätta anstränga oss till det yttersta. Det kan jag säga att det gjorde inte hans företrädare.
    Sven-Åke, du och dina kompisar i ST-huset gjorde inte det ni borde ha gjort under de här tio åren. Tyvärr. Kanske är det därför som vi fortsätter tappa tusen prenumeranter om året?
    Fredrik Nilsson, journalist ST

Kommentera

